Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Havenbedrijf jaagt op snelle motorboten

30-08-2010

Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft in de eerste drie werken van augustus 127 inspecties in de recreatievaart op de Rotterdamse wateren uitgevoerd. Hiervan resulteerden 38 in een waarschuwing en 11 in een proces verbaal. De inspecties gaan de hele maand nog door en richten zich met name op de snelle motor(speed)boten.

Havenbedrijf jaagt op snelle motorboten
Kapitein/scheepvaartmeester Marcel de Vliegh vindt het aantal waarschuwingen en verbalen ‘eigenlijk nog wel meevallen'. Wanneer we hem spreken, bemant hij samen met Ruud Ganz de RPA 5 van het havenbedrijf, een rigid inflatable boat (rib) die binnen een paar seconden op haar topsnelheid van 80 kilometer per uur zit.

Voor een motorboot die sneller dan 18 km per uur kan en onder de 20 meter lengte blijft, kun je toe met een klein vaarbewijs, maar een aantal keren kon men dat niet tonen. De Vliegh: ‘Zo hebben we een jongeman van 16 jaar van het water moeten halen. Hij voer met wat vrienden op zo'n snelle boot. Geen vaarbewijs, nog geen 18 jaar, duidelijke zaak.'

Stuurboord vaarwater
‘Wat we tot nu toe verder zijn tegengekomen: te weinig reddingvesten aan boord, goed voor een waarschuwing. En soms houden kleine schepen geen stuurboord vaarwater. Als daardoor de binnenvaart voor je moet uitwijken, resulteert dat in een verbaal.'
Het wordt in de zomermaanden in de Rotterdamse haven steeds drukker met de pleziervaart, is zijn ervaring. Het inspectiegebied ligt binnen de gemeentegrenzen van Rotterdam, beginnend bij de Van Brienenoordbrug tot aan de Maasmond, of andersom natuurlijk. In het gebied ten westen van de Erasmusbrug mag de pleziervaart de havens niet in, behalve de Parkhaven. Toch gaat het westelijk nog wel eens fout, aldus De Vliegh. ‘Dan varen ze per ongeluk de Botlek binnen, hoewel ze naar het Brielse Meer willen.'
In het algemeen houdt de recreatievaart, inclusief de snelle motorboten, zich aan de regels, zegt hij. ‘De mensen in speedboten kijken ook niet gek op van een controle, ze rekenen erop dat het kan gebeuren. Omdat het accent ligt op de snelle motorboten, controleren wij ook de watertaxi's. Daar is trouwens weinig mis mee.' Er is ook extra aandacht voor de oversteekplaats op de rivier.

Opblaasbootjes
En dan gaan De Vliegh en Ganz even hun rib demonstreren op de Maas. De zeehavenpolitie heeft trouwens ook zo'n snelle jongen. En die ‘opblaasbootjes' met hun met lucht gevulde kunststof tubes die de golven moeten dempen zijn zo snel, dat er binnen de kortste keren op de rivier geen De Vliegh of Ganz meer te bekennen is. Maar uw verslaggever krijgt verdere uitleg aan boord van de RPA 3, die de rib begeleidt maar vergeleken bij die razende roeland heel rustigjes over het water glijdt. ‘Ik ga speciaal niet te hard, want als de 5 terugkomt krijgt hij van mij te veel golfslag,' zegt Ruud Melief, vandaag kapitein op de 3.
De RPA 3 is een reserveboot die in deze dagen wordt ingezet als standby voor het aan de Wilhelminakade gemeerde Amerikaanse fregat USS Taylor. Behalve een boot van het HbR ligt bij het fregat ook constant een schip van de zeehavenpolitie. Een deel van de kade is ook tijdelijk tot Amerikaans grondgebied verklaard. Het is afgezet met spierwitte zeecontainers. Aan boord van dit fregat, behorend bij het Destroyer Squadron 14, lopen zichtbaar bewapende opvarenden wacht.

Van alles tegen
Maar terug naar de recreatievaart en de oversteekplaats op de rivier bij de Parkhaven. ‘Jachten die uit de Parkhaven komen willen bijvoorbeeld naar de Oude Maas. Een enkele keer varen ze per ongeluk de Eemhaven in en ja, dan komen ze ineens van alles tegen, natuurlijk. Het is dan aan ons om ze de juiste richting op te loodsen. Soms ook ziet het VTS al meteen dat een jachtje een verboden haven ingaat en dan krijgen wij een seintje.'

En die rib? Die hebben we niet meer teruggezien, althans, niet die morgen.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.