Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

AI-IP genegeerd bij voorbereiding Europese standaard

11-04-2006

ROTTERDAM 11/4 - Het Branche Overleg Binnenvaart heeft zich bij minister Peijs van Verkeer en Waterstaat beklaagd over het negeren van AI-IP (voor 'tracking en tracing') door de CCR-expertgroep die een Europese standaard voorbereidt. In een notitie schrijven de gezamenlijke organisaties: 'De binnenvaartsector wenst de weg voor doorontwikkeling van alternatieven niet te laten blokkeren.'

Twee vanuit COMPRIS ontwikkelde standaarden (Inland-AIS en AI-IP) zouden binnenkort worden voorgedragen voor ratificatie als Europese standaard in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCNR). Maar volgens het Branche Overleg heeft de leiding van de CCNR-Expertgroep Tracking and Tracing in petit-comite, zonder consultatie van de voltallige groep, besloten om de voorgedragen standaard AI-IP niet  op te nemen in de Europese standaard. Dat strookt niet met de gecontroleerde en beveiligde manier van omgaan met positie- en andere informatie die door het Branche Overleg Binnenvaart als voorwaarde wordt gesteld.

Eisen aangescherpt
In de notitie aan minister Peijs maken de organisaties zich ook boos over het aanscherpen van de vereiste nauwkeurigheid voor posities. 'Als gevolg hiervan is aan boord van schepen DGPS-apparatuur vereist  en dit maakt investeringen in hardware tenminste € 500,- duurder. Mogelijk zelfs meer, wanneer AIS-apparatuur niet is voorbereid op DGPS. Een dergelijke verhoging komt bovenop de investering van de ongeveer € 3000,- die een AIS-transponder nog altijd kost. Dat is dan exclusief installatiekosten en exclusief kosten voor vervanging van radar en/of elektronische kaart, noodzakelijk voor integratie aan boord van binnenvaartschepen.'

Enkele Europese landen, Oostenrijk voorop, zijn volop bezig met de implementatie van AIS binnen RIS. Het Nederlandse Branche Overleg wijst Peijs erop dat het achterwege laten van een bijeenkomst van de expertgroep de experts vanuit de binnenvaartsector de gelegenheid ontnam om invloed uit te oefenen op de besluitvorming. 'De binnenvaartexperts hebben onmiskenbaar sterke argumenten voor de alternatieve standaard AI-IP. De expertgroep  kan immers moeilijk voorbijgaan aan de gunstige AI-IP testresultaten in COMPRIS. Ook AIS marktleider Saab heeft overigens in het onderzoeksproject COMPRIS AI-IP reeds geïntegreerd in een AIS transponder. Deze functie (MULTIFITT) maakt het mogelijk door de transponder gegenereerde positie-informatie naar de wal te zenden, zonder dat hiertoe een AIS walinfrastructuur noodzakelijk is.'

Voor alle vaarweggebruikers
De AIS standaard is gekoppeld aan een specifieke hardwareoplossing, hetgeen niet geldt voor AI-IP. De AI-IP software werkt op een PC, maar ook op een organizer of een moderne GSM en is kortom bruikbaar voor alle gebruikers van het vaarwater.

De AIS-transponder die wereldwijd in de zeevaart wordt gebruikt, heeft duidelijk niet de voorkeur van de Nederlandse organisaties. 'Uit een oogpunt van security en privacy moet worden vastgesteld dat AIS momenteel niet te beveiligen is. Positie-informatie en andere gegevens afkomstig van AIS zijn via de ether voor iedereen toegankelijk', houden zij minister Peijs voor.
'De binnenvaartsector stelt een gecontroleerde en beveiligde manier van omgaan met positie- en andere informatie als voorwaarde. Vooralsnog kan alleen AI-IP voldoen aan deze eis. Voor de goede orde, ook de IMO onderkent de mogelijke gevolgen van het openbaar verstrekken van positie- en andere informatie via AIS en werkt aan een nieuwe versie van AIS die wel te beveiligen is.'

Kostbaar, niet betrouwbaar
Ook als onderkend wordt dat AIS en AI-IP niet geschikt zijn voor navigatie, is AIS volgens de Nederlandse organisaties 'een kostbaar en niet altijd betrouwbaar vehikel voor automatische herkenning van binnenvaartschepen, dat aan het einde van zijn ontwikkelingscyclus is'.

'De binnenvaartsector wenst de weg voor doorontwikkeling van alternatieven niet te laten blokkeren. AI-IP is gebaseerd op de wereldstandaard Internet Protocol. Door AI-IP op te nemen in de Inland AIS standaard blijven alle opties open voor ICT-oplossingen die aansluiten bij recente en toekomstige ontwikkelingen in radiotechnieken en apparatuur, waarbij bescherming van gegevens kan worden gerealiseerd en security kan worden bevorderd.'


Binnenvaart wijst automatische identificatie af 

ROTTERDAM 15/4/05 - De Nederlandse binnenvaart is vóór River Information Services, maar vooralsnog tegen automatische identificatie met AIS of AI-IP. Als er toch gekozen moet worden, heeft identificatie via internet (AI-IP) de voorkeur. Dat blijkt uit de gezamenlijke 'Positionpaper River Information Services (RIS)' van Koninklijke Schuttevaer, CBRB en Kantoor Binnenvaart. Het standpunt wordt 12 mei ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering van Schuttevaer in Werkendam. Daarnaast wordt het aangeboden aan EBU, ESO en UINF voor vertaling naar een internationaal standpunt.

Het bedrijfsleven zegt onder een aantal voorwaarden 'ja' tegen RIS. De bestaande systemen IVS90 en BICS moeten geïntegreerd worden in RIS 2005. Gestreefd moet worden naar 100% dekking van de IVS-meldingen, voor alle bewegende objecten op de Nederlandse hoofdvaarwegen, zonodig moet melding wettelijk worden verplicht. Eén keer melden is voor de organisaties het uitgangspunt, ze geen nodeloze herhalingsmeldingen meer. Ook via spraak of fax moet IVS-melding mogelijk blijven, geen verplichte elektronische melding voor andere dan doelgroepschepen.

De elektronische informatie vanuit RIS, zoals waterstanden, weerberichten, vaardiepten enz. plus ECDIS-vaarkaarten, moet voor de schepen kostenloos beschikbaar zijn. Hoewel de organisaties AIS of AI-IP afwijzen als universele techniek op alle schepen, gaan zij akkoord met proefnemingen. De invoering van AIS-transponders is voor de binnenvaartorganisaties niet aan de orde, omdat beveiligiging tegen oneigenlijke ontvangst door derden niet mogelijk is.
De organisaties dulden geen aantasting van de privacyregels, zoals die nu voor IVS90 gelden. Bij nieuwe ontwikkelingen in het kader van RIS moeten volgens het bedrijfstakstandpunt eerst nut en noodzaak worden vastgesteld met een afweging van kosten en baten, en is vooraf overleg met het bedrijfsleven nodig. Verder willen de organisaties dat RIS betrokken wordt bij de maatregelen die in het kader van security worden overwogen.



Nog geen duidelijke keus voor AIS of AI-IP

ROTTERDAM 3/9/04 - Tracking & tracing is een belangrijk onderdeel van de Europa-breed aanvaarde River Information Services. Nederlandse binnenvaartorganisaties moeten snel kiezen of ze het achterhalen en volgen van binnenschepen mogelijk willen maken, en of dat dan net als in de zeevaart gebeurt met AIS òf met een 'eigen' AI-IP. Oostenrijk heeft zich voor de Donauvaart al uitgesproken voor AIS. Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) liet vrijdag in hotel Inntel in Rotterdam voor elk van de twee systemen een pleitbezorger aan het woord. Schuttevaer-directeur Kees de Vries plaatste ze in RIS-perspectief. Hij voorziet een 'geweldige push' voor de binnenvaart, als schepen op uniforme wijze door verladers en andere belanghebbenden traceerbaar zijn. De ongeveer 50 aanwezigen hoorden de technische betogen aan, zonder meteen een voorkeur uit te spreken.

AI staat voor 'automatic identification'. In de zeevaart wordt het AIS(ystem) vanaf januari voor alle schepen verplicht. Vanwege de strijd tegen het wereldwijd terrorisme is dat een paar jaar eerder dan de maritieme organisatie IMO aanvankelijk had gesteld. Van een verplichte automatische indentificatie in de binnenvaart is (nog) geen sprake. Nationale overheden bepalen daarin hun eigen koers. Oostenrijk overweegt schepen aan de grens AIS-transponders te verstrekken als ze die zelf niet aan boord hebben, om ze op de Donau te kunnen volgen. In Nederland lijkt, onder aanvoering van BTB, sterk gepleit voor identificatie via het internetprotocol (AI-IP). Achterliggende gedachte is dat een intensiever internetgebruik de binnenvaart voordeel kan opleveren in onderhandeling met toegangsproviders.

Pro-AIS
Ing. Wim van der Heijden van TNO Fysisch en Elektronisch Laboratorium (TNO-FEL) is helemaal pro-AIS. Namens het ministerie van Verkeer en Waterstaat maakt hij deel uit van het IALA AIS Committee en de IEC Werkgroep voor het opstellen van de AIS standaard voor zeeschepen. Zijn visie voor de Nederlandse maritieme wereld gaf hij anderhalf jaar geleden al in een uitgebreid artikel 'AIS komt eraan! Wat gaan we ermee doen?' (in PDF-formaat beschikbaar via de BTB-website). Voor de BTB-bijeenkomst onderbrak Van der Heijden een vergadering in Parijs. In zijn technisch betoog maakte hij het nut van AIS voor de zeevaart duidelijk.

Andere belangen en eisen
Volgens telematica-specialist Piet Nefkens heeft de binnenvaart andere belangen, waardoor aan automatische identificatie ook andere eisen worden gesteld. Het Europese project Compris kijkt vooral naar de behoefte van de markt, legde hij uit. Daarnaast is er streven zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande structuren. De meeste datacommunicatie loopt nu al via internet. Dat is voor mobiele toepassingen nog relatief duur. Kennelijk is de onderhandelingspositie van de binnenvaart nog niet sterk genoeg om bij providers tariefverlagingen af te dwingen. En op internet gebaseerd AI-systeem kan daarbij wellicht helpen, meent Nefkens. Hij beloofde 'volledige compatibiliteit' met AIS voor de zeevaart.

Schipper Gerrit Heuvelman (ms Aqua Nova) zag nog wel een elementair probleem: 'Hoe krijgen we de hele binnenvaart aan de computer? Op de meest schepen staat er wel één, maar vaak voor de kinderen. Onder schippers merk ik veel antipathie tegen pc's. Eigenlijk zouden de kinderen hun ouders aan de pc moeten zien te krijgen.'

AISlive
Een aanwezige HITT-medewerker sprong te hulp toen Dirk van der Meulen in een afsluitend praatje over het maandelijks internetcafé verbinding zocht met de drukbezochte website AISlive. Daarop zijn zeeschepen langs de Nederlandse kust en in de zeehavens te traceren. HITT heeft aan de site inmddels een (betaalde) faciliteit toegevoegd: wie op de hoogte wil blijven van de binnenkomst van een bepaald schip, kan daarvoor een automatisch e-mail melding vragen.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.