Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

'De dure gasolie vergeten we maar'

03-10-2004

Scheepsbrandstof wordt akelig duur. Deelnemers aan VAART!Vrachtindicator betaalden in september gemiddeld € 289,50 voor een kuub gasolie, alweer € 8,50 méér dan in augustus. De laatste week van september steeg de prijs zelfs naar € 308,70, dat is 50,1% meer dan op 1 januari 2004.
In de keteneconomie worden (hogere) externe kosten doorberekend in de prijs van het product, direct of als (brandstof)toeslag. Vliegtuigpassagiers merken dat, pakjesverzenders, en automobilisten aan de pomp ook. Zelfs in de containerbinnenvaart is een brandstoftoeslag (nu 10% over de vrachtsom) normaal. Verstandige binnenvaartondernemers varen dan ook met een gasolieclausule.
De praktijk? De Belgische tankvaart dwong al eens een gasolietoeslag af, maar in de dagvrachtenmarkt op de Rijn houden de meeste bevrachters zich Oostindisch doof als het om de brandstof gaat. Bij een VAART!Peiling in juni zei 61% 'vergeet die gasolietoeslag maar, de schipper betaalt de hogere prijs'. Een vrije tankvaarder rekent voor dat nu al 46,51% van zijn vracht op gaat aan brandstof, terwijl 25% ooit werd gezien als richtpercentage voor de hele machinekamer.
Duurder bunkeren lijkt een ultiem genot, en geen binnenvaartorganisatie springt voor zijn leden in de bres. Toemaar, jongens. De binnenvaart kan nóg goedkoper!

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.