Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

GMP-certificering voor bevrachter Overmeer

28-10-2004

AMSTERDAM 28/10 - Overmeer mag zich vanaf vandaag GMP-gecertificeerd scheepsbevrachter noemen. De certificatie maakt deel uit van het Europese waarborgsysteem voor voedselveiligheid, dat schepen die met voedingsgrondstoffen varen verplicht te werken volgens de hygiënecode. In juni 2003 was het kwaliteitssysteem van het bevrachtingskantoor, met vestigingen in Amsterdam en Rotterdam, al volgens ISO 9001:2000 gecertificeerd.

Persbericht

Sinds 2003 is Overmeer bezig geweest om hun kwaliteitssysteem steeds op een hoger niveau te brengen. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in het NEN-EN-ISO 9001:2000 certificaat dat op 18 juni 2003 werd uitgereikt.

Na de certificering van 2003 is het doel van Overmeer altijd geweest om ook GMP-gecertificeerd te worden, om zo in de toekomst ook alle lading stromen van onze opdrachtgevers te kunnen blijven aanbieden aan onze vervoerders.

Vandaag kunnen KN Overmeer & Zn B.V. en Overmeer Rotterdam B.V. trots mededelen dat zich GMP-gecertificeerde scheepsbevrachter mogen noemen.

Door de steeds strenger wordende regelgeving met betrekking tot het vervoer en de verwerking van grondstoffen voor de food en feed producenten is nu ook de binnenscheepvaart opgenomen in de keten. In de volksmond genoemd 'Van zaadje tot biefstuk'. Hiertoe dienen alle bedrijven die zich bezighouden met het verwerken en transporteren van food en feed producten zich te certificeren. Door deze certificering wordt getracht de voedselveiligheid in Europa beter te waarborgen.

Uiteraard kunnen de scheepsbevrachters niets met hun certificering als ook de vervoerders niet opgenomen worden in dit kwaliteitssysteem. Voor de vervoerders is niet een volledig GMP-certificering nodig. Het CBRB en het Kantoor Binnenscheepvaart hebben een Kwaliteitshandboek ontwikkeld onder de naam  'Handboek Hygiënecode binnenscheepvaart' dat alle punten behandelt die van belang zijn voor het veilige transport per binnenvaartschip.  In het kort komt de regeling erop neer dat er door de controleur op de laadplek een Laadruimte Controle rapport (LCI) wordt opgemaakt en ondertekend door de vervoerder en de controleur. De controleur dient een kopie van dit document aan de vervoerder te overhandigen.

Alle vervoerders van food en feed producten die nog niet volgens de Hygiënecode varen willen we hierbij oproepen om contact op te nemen met het CBRB of het kantoor Binnenvaart om een handboek aan te vragen, zodat ze kunnen worden opgenomen op de lijst van food en feed transporteurs en zo vanaf 1 januari 2005 ook alle producten te kunnen vervoeren. Op deze manier kan de binnenscheepvaart zich steeds blijven profileren als een betrouwbare en milieuvriendelijke vervoerspartner in Europa. Het Productschap Diervoeders zal in overleg met het CBRB en Kantoor Binnenvaart in de loop van 2005 de mogelijkheid onderzoeken hoe de vervoerders kunnen worden ingelicht over het gebruik van de Hygiënecode aan boord van de schepen.

Voor vragen over dit persbericht kunt u contact opnemen met:

Johan Overmeer
Tel.: 020-606.3077
Mob.: 06-53178326

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.