Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Belgische tankvaarders op aanvaringskoers met bevrachters

11-01-2005

SCHOTEN 11/1 - In de aanvoer naar Belgische depots stevenen de PTO's (particuliere tankvaart-ondernemers) regelrecht naar een aanvaringskoers met het gilde van de bevrachters (UCV-leden en anderen), meldt voorzitter Karel Verberght van de VBR-afdeling Tankvaart in een perscommuniqué. De VBR belegt een tankvaartvergadering om de actiebereidheid onder PTO's te peilen.

Elke week wordt er meer dan 6000 ton nieuwe dubbelwandige tanktonnage aan de vloot toegevoegd, zonder dat er enkelwandige tankschepen op natuurlijke wijze verdwijnen. Door de huidige structurele overcapciteit slagen bevrachters er maar niet in om de tarieven boven de dumping te houden, stelt Verberght. Bevrachters sluiten volgens hem steeds opnieuw langdurige contracten af beneden kostprijs om hun eigen regie-vloot aan het varen te houden. Sommigen hebben immers door middel van langdurige regiecontracten meegeholpen aan de financiering van dubbelwandige tankschepen.

Provisie of geen provisie
De bevrachters die dat niet deden, laten zich echter niet de kaas (provisie) van hun brood halen, volgens de VBR-voorman. 'Zij schrijven nog lager in om hun huidige transporten veilig te stellen. Want geen transporten op lange termijn aan een dumpingtarief, betekent ook geen provisie. Dat de som van Variabele en Vaste kosten van de PTO niet meer gedekt worden door het tarief, is niet belangrijk. Voor een bevrachter gaat het om provisie of geen provisie. Om 'to be or not to be'...', schrijft Verberght in het VBR-communiqué.
Hij kwam al bevrachters tegen die de leuze hanteerden: 'PTO's die niet kunnen varen aan deze tarieven moeten maar stoppen'. Verberght: 'Er zijn PTO's genoeg die 'moeten' varen, anders denkt hun bank dat ze het niet meer zien zitten en niet meer gemotiveerd zijn. De daaropvolgende gevolgen zijn bekend...'

Brandstofclausule
VBR-afdeling Tankvaart krijgt volgens Verberght dan ook steeds meer telefoontjes van verontruste PTO's die willen overgaan tot actie. 'Met de succesvolle actie in 2002, die geleid heeft tot de huidige UCV-voorwaarden met brandstofclausule, nog vers in het geheugen wil men zo spoedig mogelijk de koppen bij elkaar steken en nieuwe acties bespreekbaar maken', aldus Verberght. Het afwijzen van de verzekeringsclaim door de verzekeraar van het in 2004 geëxplodeerde mts Charlotte voegt daar volgens hem nog de nodige onrust aan toe.

Volgens de afdeling Tankvaart van VBR kan alleen een uitbreiding van de Wet Durant (Koninklijk Besluit van 8 april 2003) met betrekking tot de gedeelde verantwoordelijkheid (artikel 37) een oplossing brengen door de preventieve werking die daar vanuit gaat. Momenteel is deze Belgische wet alleen van toepassing op het wegvervoer. Omdat verladers in de tankvaart nog meer dan in andere branches uitermate bezorgd zijn om hun imago, zal de Wet Durant bij toepassing op de binnenvaart een preventieve werking hebben, voorspelt Verberght. De huidige dumpingtarieven zullen dan niet meer voorkomen.

De VBR-afdeling Tankvaart gaat de komende weken een tankvaartvergadering organiseren met de PTO's die actief zijn in het transport naar Belgische depots. De bedoeling is na te gaan in hoeverre tankvaartondernemers bereid zijn op democratische wijze actie te voeren. 'Het belooft een hete zomer te worden', kondigt voorzitter Verberght aan.

Meer VBR-nieuws online:

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.