Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Marco Polo II open voor inschrijving

31-07-2006

BRUSSEL 31/7 - De vierde inschrijvingsronde voor Marco Polo II is geopend. De Europese Commissie nodigt bedrijven uit te komen met voorstellen voor nieuwe diensten die goederenvervoer van de weg naar shortsea, spoor en binnenvaart overhevelen.

Het EU-stimuleringsprogramma is bedoeld om initiatieven in de startfase te ondersteunen. Projecten die in de beoordeling het hoogst scoren kunnen rekenen op maximaal vier jaar financiële ondersteuning. In aanmerking komen alleen projecten waarvoor ook na die vier jaar voldoende draagvlak bestaat.

Voor deze ronde zit er 35 miljoen euro in de subsidiepot, vorig jaar was dat 30,1 miljoen. Voorstellen kunnen tot 11 oktober 2006 worden ingediend.


Verdubbeling Europese subsidie voor vrachtvervoer over water en spoor

BRUSSEL 17/5 - Vrachtvervoer over water en spoor kan in de jaren 2007 tot 2013 rekenen op een verdubbeling van de subsidie. In totaal komt via het zogenaamde Marco Polo II pakket een bedrag van 400 miljoen Euro beschikbaar om vrachtvervoer van de weg op het water en spoor te krijgen. Het Europees Parlement en de Raad van Ministers zijn het hierover eens geworden.

<>Bedrijven en consortia met (regionale) overheden kunnen een beroep doen op dit tweede Marco Polo programma. CDA Europarlementariër Wortmann (transportbeleid): 'Ik verwacht dat Nederlandse projecten meer kans zullen maken, omdat het programma veel toegankelijker is geworden voor het midden en kleinbedrijf (MKB) en de binnenvaart.'

Meer aandacht MKB
Het programma is bedoeld om transport milieuvriendelijker te maken en de toenemende congestie in het internationale vervoer te verminderen. Wortmann is vooral tevreden met het feit dat er door het Parlement veel meer aandacht en kansen zijn gecreëerd voor het MKB om deel te nemen: 'Nog steeds blijkt dat in de praktijk dat voor kleine ondernemingen de drempels te hoog liggen waardoor ze moeilijk kunnen deelnemen aan dit soort EU-programma's. Nederlandse bedrijven zijn zeer geïnteresseerd in het programma maar in de praktijk bleken alleen enkele grootschalige shortsea en spoorprojecten kans te maken. Dat wordt nu beter.' Bedrijven stuitten tot nu toe vaak op de te hoge bovengrens. Door een substantiële verlaging van de drempelwaarden voor financiering, dikwijls zelfs een halvering, voor het toekennen van steun zijn er nu meer mogelijkheden voor kleinere projecten en voor de binnenvaart.

Gemeenten doen mee
Tevens heeft Wortmann ervoor gezorgd dat ook overheidsinstanties, zoals bijvoorbeeld gemeenten deel kunnen uitmaken van een consortium. Wortmann: 'Door het mogelijk te maken dat regionale autoriteiten en gemeenten ook mede-indiener kunnen zijn heeft het MKB betere toegang tot Marco Polo II. Voor kleine bedrijven betekent het namelijk een aanzienlijke lastenverlichting wanneer zijn gezamenlijk een project kunnen indienen.'

Voor het nieuwe Marco Polo II (2007-2013) programma is een bedrag van 400 miljoen Euro beschikbaar, dit betekent een jaarlijkse verdubbeling in vergelijking met het vorige programma. Ook vallen nu binnenvaart en transportverminderingsacties onder het programma, zodat nu een heel scala van alternatieve en milieuvriendelijke vervoersmiddelen beschikbaar is.

'Spoor en water niet per definitie schoner dan wegvervoer'

DEN HAAG 11/4/05 - 'Modal shift' is voor minister Karla Peijs geen doel op zich. 'Het EU-beleid moet erop gericht zijn de milieuprestaties van álle modaliteiten te verbeteren door een "technology shift" te stimuleren, vooral via nieuwe voertuig- en brandstoftechnologie', schrijft zij de Tweede Kamer in een vooruitblik op de Europese evaluatie van het 'Witboek Transport' en de komende Transportraad van 21 april. Spoor en watervervoer zijn niet per definitie schoner dan wegvervoer, meent Peijs.

De Europese Commissie zal eind 2005 een evaluatie van het Witboek Transport ("Het Europese vervoersbeleid tot 2010: tijd om te kiezen") uitbrengen. Het Witboek Transport is een beleidsnotitie van de Europese Commissie over haar beleidsdoelen en maatregelen tot 2010. In de evaluatie van het Witboek zal de Europese Commissie ingaan op de vraag of de doelstellingen van het Witboek gehaald zijn en of er nieuwe maatregelen noodzakelijk zijn. Belangrijke thema's in deze evaluatie betreffen de modal shift doelstellingen, de ondersteuning bij de regionale verkeersproblematiek en de doelstellingen op het gebied van prijsbeleid.

Economisch en ecologisch efficiënt
'Nederland staat positief tegenover het EU-beleid dat erop gericht is de kustvaart, de binnenvaart en het spoorvervoer te bevorderen door het versterken van de concurrentiekracht van deze sectoren en door gerichte ondersteuning van pilot projecten voor intermodaal vervoer', schrijft Peijs in haar notitie aan de Tweede Kamer. 'De "modal shift" die hiervan het resultaat is, is een belangrijke tussenstap naar een economisch en ecologisch efficiënt vervoerssysteem. Modal shift kan echter geen doel op zich zijn. Een te exclusieve focus op modal shift heeft in het Witboek geleid tot de irreële en irrelevante doelstelling terug te keren naar de marktaandelen per modaliteit van 1998.'

Peijs noemt de doelstelling irreëel omdat de groei van het wegvervoer niet in deze mate kan worden teruggebogen zonder onaanvaardbare economische en sociale consequenties. De doelstelling is bovendien 'irrelevant' omdat steeds meer duidelijk wordt dat nieuwe (milieu)technologie oplossingen biedt voor veel van de problemen die het wegverkeer veroorzaakt èn, schrijft de minister, 'omdat spoor en watervervoer niet per definitie schoner zijn dan wegvervoer'.

In de Transportraad van 21 april komt een voorstel ter tafel voor een tweede Marco Polo-programma ("Marco Polo II") voor de toekenning van communautaire financiële bijstand om de milieuprestaties van het vrachtvervoersysteem te verbeteren.

De voornaamste doelstellingen van het stimuleringsprogramma Marco Polo II zijn het verminderen van congestie op de wegen, het verbeteren van de milieuprestaties van het gehele vervoersysteem en het bevorderen van intermodaal vervoer om zodoende bij te dragen aan een efficiënt en duurzaam transsportsysteem.

Vijf soorten acties
Marco Polo II kent vijf soorten acties:

  • modal shiftacties: ondersteuning aan het starten van nieuwe vrachtvervoersdiensten buiten het wegtransport die op de middellange termijn levensvatbaar moeten zijn;
  • katalysatoracties: ondersteuning aan het starten van vrachtvervoersdiensten of -faciliteiten van strategisch Europees belang;
  • gemeenschappelijke leeracties: stimulering van samenwerking op de vrachtlogistiekmarkt;
  • "Motorways of the Sea": ondersteuning aan acties die specifiek gericht zijn op (een modal shift naar) short sea shipping (kustvaart);
  • transportbesparingsacties: ondersteuning aan acties die productielogistiek integreren in de transportlogistiek.
Volgens Peijs steunt Nederland in het algemeen initiatieven op het terrein van intermodaal vervoer die een duurzaam vervoerbeleid bevorderen, zoals Marco Polo. De nieuwe acties op het gebied van zeesnelwegen en transportbesparing passen goed binnen het Nederlandse beleid: short sea shipping is een prioriteit en binnen Nederland loopt sinds enkele jaren het programma Transportbesparing. Volgens minister Peijs profiteert Nederland in hoge mate van het huidige Marco Polo programma en verwacht dat in het meer uitgebreide Marco Polo II programma ook te zullen doen.

Daarom verwacht Peijs akkoord te gaan met de voorliggende tekst, echter Nederland en zes andere lidstaten hebben een voorbehoud gemaakt bij het vastleggen van een kwantitatieve doelstelling voor modal shift. 'Acceptatie van dit artikel nu zou druk leggen op de onderhandelingen over de Financiële Perspectieven en bij een uiteindelijk lager budget dan voorgesteld zou die doelstelling vervolgens ook moeilijk of niet meer haalbaar zijn.'
De Europese Commissie vraagt 740 miljoen euro voor de uitvoering van Marco Polo II.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.