Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Schuttevaer wil 50 miljoen meer voor vaarwegonderhoud

19-04-2005

ROTTERDAM 16/4 - Het ambitieniveau van het ‘Ontwerp Beheersplan voor de Rijkswateren’ ligt veel te laag. Het budget voor onderhoud zou minstens 50 miljoen omhoog moeten. Dat schrijft Koninklijke Schuttevaer in een inspraakreactie op het plan. Schuttevaer waardeert de ruime aandacht die het BPRW aan de scheepvaart biedt, maar vindt het niet genoeg. Dat voor de Maas, de Brabantse kanalen, het IJsselmeergebied en het Waddengebied in de planperiode 2005-2008 geen ruimte om de achterstanden in te lopen, noemt Schuttevaer 'niet aanvaardbaar'.

'Wij zijn van mening dat er niet alleen meer aandacht uit moet gaan naar het sneller wegwerken van de onderhoudsachterstand en het preventief onderhouden van de vaarwegen, maar dat ook nieuwe aanleg en verbeteringen niet verwaarloosd mogen worden. ‘Aanleg en betere benutting’ zou in onze ogen zelfs een strategische doelstelling moeten zijn binnen het beheersplan, zodat rechtstreeks aangesloten kan worden bij het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. Veel achterstallig onderhoud is immers ontstaan vanwege uitstel in afwachting van geplande verruimingen (die op hun beurt ook vaak weer werden uitgesteld).'

Wachttijd te lang
Kritiek heeft de binnenvaartorganisatie ook op de 'gemiddelde structurele wachttijd bij sluizen op de hoofdvaarwegen', die volgens het plan zal liggen op dertig minuten. Schuttevaer vindt 15 minuten een beter en reëel uitgangspunt.
Aan de reactie op het beheersplan voegt Schuttevaer alvast de standpuntbepaling toe met betrekking tot River Information Services en AIS. Verder wordt aandacht gevraagd voor voldoende veilige overnachtingsvoorzieningen, met naast ligplaatsen en overnachtingsvoorzieningen ook autoafzetplaatsen 'waar een steeds grotere behoefte aan blijkt te bestaan'.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.