'Wij zijn van mening dat er niet alleen meer aandacht uit moet gaan naar het sneller wegwerken van de onderhoudsachterstand en het preventief onderhouden van de vaarwegen, maar dat ook nieuwe aanleg en verbeteringen niet verwaarloosd mogen worden. ‘Aanleg en betere benutting’ zou in onze ogen zelfs een strategische doelstelling moeten zijn binnen het beheersplan, zodat rechtstreeks aangesloten kan worden bij het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. Veel achterstallig onderhoud is immers ontstaan vanwege uitstel in afwachting van geplande verruimingen (die op hun beurt ook vaak weer werden uitgesteld).'
Wachttijd te lang Kritiek heeft de binnenvaartorganisatie ook op de 'gemiddelde structurele wachttijd bij sluizen op de hoofdvaarwegen', die volgens het plan zal liggen op dertig minuten. Schuttevaer vindt 15 minuten een beter en reëel uitgangspunt.
Aan de reactie op het beheersplan voegt Schuttevaer alvast de
standpuntbepaling toe met betrekking tot River Information Services en AIS. Verder wordt aandacht gevraagd voor voldoende veilige overnachtingsvoorzieningen, met naast ligplaatsen en overnachtingsvoorzieningen ook autoafzetplaatsen 'waar een steeds grotere behoefte aan blijkt te bestaan'.