Het nieuwe investeringspakket versterkt de binnenvaart, meldt Stolpe's ministerie in een
persbericht. 'Ziel: diesen Verkehrstrager ganz gezielt für ein integriertes Verkehrssystem zu nutzen.' Naar de wegen gaat 900 miljoen euro, in spoorwegen wordt 750 miljoen geïnvesteerd. Door jaarlijks een kwart miljard extra te besteden aan infrastructuur verwacht Stolpe zo'n 60.000 arbeidsplaatsen in met name middelgrote en kleinere bedrijven te creëren en te behouden. Hij benadrukte dat meer dan de helft (1,1 miljard euro) naar de milieuvriendelijke vervoersmodi spoor en weg gaat.
Voorzitter Heinz Hofmann van het Bundesverband Deutsche Binnenschifffahrt (BDB) claimde
in maart al een substantieel deel van de twee miljard die Bondskanselier Gerhard Schröder toen al had toegezegd. Hofmann legde de prioriteit bij de bouw van de nieuwe Moezelsluis, maar daarnaast ook bij het onderhoud van bestaande vaarwegen waarvoor de overheidsbudgetten al jaren niet meer toereikend zijn.