Nooit meer crisis, 24-5-05 De Belgische VBR vindt de tijd rijp voor herinvoering van een Europese
oud-voor-nieuwregeling voor de tankvaart. Liever een warme dan een koude sanering. Maar voor een nieuwe OVN moet je het als Europese binnenvaarders wel samen eens zijn. Dat lukt niet, nooit meer.
Het CBRB wil namelijk van
geen crisis weten. De 60 binnenvaarders die per jaar een nieuwe tanker bouwen zijn of worden lid van het CBRB. Een paar jaar contributie kost minder dan een nieuwbouwboete. Bovendien zei het CBRB twee jaar geleden al dat
enkelwandige tankers in 2010 niet meer gevraagd zouden worden door opdrachtgevers en ontvangers. De markt volgt, zonder een prognose die
10% capaciteitsgroei in een jaar rechtvaardigt. De 600 niet-leden met hun enkelwandige tankertjes worden verdrongen en zoeken het zelf maar uit.
Gasolie gaat dus voortaan dubbelwandig over water, voorlopig voor dezelfde lage vracht. Co-financierende bevrachters en makelaars overtuigen de banken met vervoerscontracten. Met schrapen kom je een heel eind en er is altijd wel een schipper die wil tekenen voor een nieuwe tanker met Mercedes. De markt regelt het zelf. Crisis kan niet meer, nooit meer.