Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Tijd voor een magazine?

07-06-2005

Als er in de tankvaart iets aan de hand is, verschijnt er een magazine, schreef de Scheepvaartkrant 4 april 1999 in het paginagrote verhaal 'Tankvaart gaat zich met magazine eindelijk profileren in Brussel'. De Vereniging Internationale Tankvaartbevrachters VITB nam het initiatief. Leo van Laak, verantwoordelijk voor de samenstelling, grapte over het produceren van het -eenmalige- promotie-magazine: 'Ik hoop dat we dit niet meer opnieuw mee hoeven te maken. Voor een paar goedwillende amateurs is dit een honds karwei.' Van Laak overhandigde het eerste exemplaar aan Europarlementslid Karla Peijs, die volgens de krant opmerkte: 'Kom niet naar Brussel als je al een probleem hebt, maar lobby voordat er een probleem is.'
Het Europarlementslid is intussen minister, de tankvaart is een paar problemen verder en het 'overschot' aan enkelwandige tankers ligt op ieders bordje. Wachten we tot het faillissementen-bij-bosjes regent, gaan we de problemen met een Europese oplossing te lijf, of moet er eerst weer een magazine verschijnen?

Nooit meer crisis, 24-5-05
De Belgische VBR vindt de tijd rijp voor herinvoering van een Europese oud-voor-nieuwregeling voor de tankvaart. Liever een warme dan een koude sanering. Maar voor een nieuwe OVN moet je het als Europese binnenvaarders wel samen eens zijn. Dat lukt niet, nooit meer.
Het CBRB wil namelijk van geen crisis weten. De 60 binnenvaarders die per jaar een nieuwe tanker bouwen zijn of worden lid van het CBRB. Een paar jaar contributie kost minder dan een nieuwbouwboete. Bovendien zei het CBRB twee jaar geleden al dat enkelwandige tankers in 2010 niet meer gevraagd zouden worden door opdrachtgevers en ontvangers. De markt volgt, zonder een prognose die 10% capaciteitsgroei in een jaar rechtvaardigt. De 600 niet-leden met hun enkelwandige tankertjes worden verdrongen en zoeken het zelf maar uit.
Gasolie gaat dus voortaan dubbelwandig over water, voorlopig voor dezelfde lage vracht. Co-financierende bevrachters en makelaars overtuigen de banken met vervoerscontracten. Met schrapen kom je een heel eind en er is altijd wel een schipper die wil tekenen voor een nieuwe tanker met Mercedes. De markt regelt het zelf. Crisis kan niet meer, nooit meer.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.