Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

CCR: Voortekenen crisis voor enkelwandige tankschepen

14-06-2005

STRAATSBURG 14/6 - 'Voortekenen van een door overcapaciteit gemarkeerde crisis waarvan vooral de enkelwandige schepen het slachtoffer zullen zijn', signaleert de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in het verslag van de voorjaarsvergadering op 2 juni in Straatsburg. Voor 2005 kan de situatie volgens de CCR alleen maar verslechteren. Bij nieuwbouwinvesteringen lijkt met marktvooruitzichten in het geheel geen rekening te worden gehouden.

In de loop van dit jaar worden de eerste gegevens verwacht uit het nieuwe marktobservatiesysteem dat CCR en Europese Unie samen en met steun van de Europese binnenvaartorganisaties ESO en EBU hebben ingesteld. 'Dit systeem wordt gebaseerd op het reeds bestaande systeem voor de Rijnvaart en zal geleidelijk worden uitgebreid tot het gehele Europese waterwegennet, met toevoeging van inhoudelijke aspecten, in het bijzonder gegevens over de micro-economische situatie.'

De CCR ziet het nu al fout gaan met de enkelwandige tankers, maar kan onder deze omstandigheden slechts het beroep op voorzichtigheid bij het nemen van investeringsbeslissingen herhalen. Vorig najaar werd het betreffende bedrijfsleven al in gelijke bewoordingen gewaarschuwd. De vrachten op de tankvaartmarkt bewegen zicht volgens de CCR steeds meer naar een laag niveau, vooral in de periode waar de waterstand een volledige aflading toelaat. 'In de context van dit betrekkelijke overaanbod van scheepsruimte ontwikkelt zich een vraag die steeds meer gaat in de richting van de dubbelwandige eenheden. Aldus ontstaan voortekenen van een door overcapaciteit gemarkeerde crisis waarvan vooral de enkelwandige schepen het slachtoffer zullen zijn.'

Economische situatie
Over het gehele jaar 2004 is het vervoerde volume op de traditionele Rijn ten opzichte van 2003 met meer dan 8% toegenomen en de vervoersprestatie met meer dan 9%. Vooral in het tweede halfjaar werd een beduidende toename van de vervoerde volumes en de vervoersprestatie waargenomen. Deze groeipercentages dienen echter gerelativeerd te worden, aangezien in 2003 vanwege de bijzonder ongunstige waterstanden in het tweede halfjaar een duidelijke afname van het vervoer werd geregistreerd. Zo is het vervoerde volume, vergeleken met de resultaten van 2002, slechts met 1,8% toegenomen en de vervoersprestatie is zelfs in geringe mate afgenomen (-1,5%).

Het eerste kwartaal 2005 werd, vergeleken met dezelfde periode van het voorgaande jaar, door een toename van 7% voor het vervoerde volume gekenmerkt. Deze ontwikkeling weerspiegelt de tendens die zowel bij de import als bij de export vanuit de eurozone kan worden waargenomen. Aangezien in die periode een toename van de vraag bij de Duitse industrie uit het buiten- en binnenland is geregistreerd, kan worden verwacht dat de activiteit ook in de komende maanden op het huidige niveau zal blijven, in het bijzonder in de staalsector, de kolen, de chemische producten en de per container vervoerde goederen.

In 2004 en in het bijzonder tijdens het tweede halfjaar, waren de waterstanden gunstiger dan in 2003. Daardoor was een betere exploitatie van het laadruim mogelijk, hetgeen grotendeels de toename van het vervoerde volume verklaart.
In de komende maanden zou, gezien de sneeuwreserve in de Alpen, de waterstand op de Rijn binnen de normale grenzen moeten blijven.

Na een tijdelijke neerwaartse tendens tijdens het laatste kwartaal van 2004, stegen de brandstofprijzen weer vanaf eind februari 2005 en bereikten opnieuw de hoogste niveaus, hetgeen een bijzonder negatief effect op de bedrijfskosten van de ondernemingen had.

Het containervervoer is op de traditionele Rijn voor de lege containers met 17% en voor de volle containers met 18% toegenomen. Dit weerspiegelt de toename in de zeehavens slechts gedeeltelijk. Op andere vaarwegen, in het bijzonder in het noord/zuid-verkeer tussen de Benelux-landen en Frankrijk liepen de percentages tot 35% op.

In de zeehavens werd in de loop van 2004 geconstateerd dat de overslag voor de binnenvaart in een knelpunt kwam. Dat is ongetwijfeld een van de redenen dat de toename van het containervervoer op de Rijn zich niet verder ontwikkelde. De sterke stijgende tendens van de containeroverslag in de zeehavens zal zich in de komende jaren blijven voortzetten en om deze toename het hoofd te kunnen bieden, hebben de havenbeheerders reeds nu een uitbreiding van de terminals gepland. Toch is het onwaarschijnlijk dat daarmee op korte termijn knelpunten vermeden kunnen worden. Bepaalde procedures betreffende vervoersdocumenten zouden geoptimaliseerd moeten worden. Verder zou een hergroepering van de containers om het laden en lossen te rationaliseren noodzakelijk zijn. Op de overslagplaatsen komen de binnenschepen voor de toegang tot de kade immers vaak in concurrentie met de zeeschepen, die, vanwege hun omvang, voorrang krijgen. Met het creëren van nieuwe terminals voor binnenvaartschepen, zoals voorzien in de haven van Rotterdam, zou er op middellange termijn een verbetering in de situatie moeten komen.

Wat betreft de aanbodzijde is in de loop van 2004, volgens de door de nationale instanties verstrekte gegevens, de capaciteit van de binnenvaart van de CCR-lidstaten voor de droge lading met 1,5% en voor de tankvaart met 5,2% toegenomen. Deze ontwikkelingen dienen te worden vergeleken met de ontwikkeling van de vraag op de markt.
Ter indicatie; in 2004 ligt het percentage van het vervoerde volume op de traditionele Rijn 3,2% boven het gemiddelde van de 5 afgelopen jaren. Voor de tankvaart ligt het percentage van het vervoerde volume op de traditionele Rijn 3% onder het gemiddelde van de 5 afgelopen jaren. In deze sector is een dalende tendens in het vervoerde volume waarneembaar, in het bijzonder voor het vervoer van olieproducten.

Bron: Persbericht CCR.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.