PBV-voorzitter Filip Martens (links) weet P&O-directeur Eric Noterman aan zijn zij, ook in het streven het binnenvaartaandeel van de geplande 40% Deurganckdok-containers in de praktijk op te voeren naar 50%.
Foto © VAART!
Zie ook:
Als het aan PBV ligt, wordt het Deurganckdok een succes mede dankzij de binnenvaart. 'Van de zes miljoen teu komt volgens een eerste planning 40% naar de weg, 40% naar de binnenvaart en 20% naar het spoor. Onze intentie is 50% voor de binnenvaart. We hebben de laatste twee jaar ook al de helft van de containergroei opgevangen', zei Martens. Hij vroeg minister Kris Peeters van Openbare Werken op korte termijn € 180 miljoen beschikbaar te stellen voor het verhogen van Vlaamse bruggen om varen met een extra laag containers mogelijk te maken.
'Het is eigenlijk de evidentie zelf als je kijkt naar het effect op de vervoerstroom', zei Martens om zijn claim van 180 miljoen euro te ondersteunen. Minister Peeters (midden) beloofde zijn best te doen.
Foto © VAART!
Een definitief besluit over de mobiele brugkranen valt bij P&O Ports in september/oktober. Ze zullen op de hele terminal inzetbaar zijn en onder de deepsea-brugkranen door kunnen rijden, vertelde Noterman. De mobiele brugkranen maken een speciale lichterterminal volgens de P&O-directeur overbodig. P&O wil de nieuwe terminal 24 uur per dag / zeven dagen per week laten werken en plant voor grotere containerlichters een incentive in de vorm van een korting op de handlingkosten.
Het baggeren aan de tweede fase van het Deurganckdok gaat dag en nacht door. Aan de kade van P&O's Antwerp Gateway arriveert dinsdag het eerste schip, woensdag opent koning Albert de eerste fase.
Foto © VAART!
De cutterzuiger Rubens van de Deme Groep vergroot het Deurganckdok met de dag... Foto © VAART!
De kademuur is al klaar. Het baggerwerk tot 17 meter diep gaat nog tot eind volgend jaar door. Foto © VAART!