Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

VBR wil tankvaart-majors spiegel voorhouden

02-07-2005

ANTWERPEN 2/7 - 'De aanbieders van lading moeten eindelijk beseffen dat er momenteel door de tankvaart bespaard wordt op zaken waar niet op bespaard mag worden... Dubbelwandig of enkelwandig... Waar geen centen voor zijn kan niet aan worden voldaan! Ook moeten de aanbieders van lading beseffen dat hun imago, waar ze zo bezorgd om zijn, nu reeds ernstig in het geding is. Men weze gewaarschuwd.' Dat stellen algemeen voorzitter Amand Bauwens en tankvaart-voorzitter Karel Verberght van de Belgische binnenvaartorganisatie VBR in een persbericht.

De VBR-bestuurders doen een oproep aan varende ondernemers in actie te komen en, bijvoorbeeld in het VAART!Forum, duidelijk te maken dat van aangenomen reizen vaak alleen maar de variabele kosten worden gedekt.
'Majors kan men het best vergelijken met dames die lang voor de spiegel staan om hun imago op te poetsen. Dat hun producten aanzienlijk beneden kostprijs vervoerd worden, daarover blijft het opvallend stil en is bij de publieke opinie niet geweten... Het is aan de gedupeerden, met name de vervoerders, om daar verandering in te brengen', schrijven Bauwens en Verberght.
De vervoerders worden volgens de VBR in hun actie gesteund door de conclusies uit de studie van de Erasmus Universiteit. 'Uit die studie is duidelijkgebleken dat als gevolg van een zeer beperkt aantal aanbieders van lading, tegenover > 1000 vervoerders, er geen sprake meer is van een vrije markt. Er moet dus een middel gevonden worden om de aanbieders van lading onder druk te zetten.'


VBR-Persbericht 2.7.05
Betreffende: 'HUIDIGE CRISIS IN DE TANKVAART'

In een onlangs verschenen persbericht van CBRB werden de aanbieders van lading in de tankvaart verweten, dat zij hun producten laten vervoeren onder de kostprijs en dat men zo niet kan komen tot een duurzame tankvaart. Voor een brancheorganisatie zoals het CBRB was dit een opmerkelijke uitspraak. Het bewijst de ernst van de huidige crisis in de tankvaart!

Regelmatig verschijnen op www.vaart.nl (VAART!Forum) ook publicaties met exploitatieberekeningen van transporten van A naar B, afkomstig van Particuliere Tankvaart Ondernemers met durf. Uit deze gegevens blijkt duidelijk dat het tarief nauwelijks de som is van enkele variabele kosten (brandstof, havengeld, kanaalkosten). Terwijl in het kader van een gedeelde verantwoordelijkheid het tarief minimaal de som zou moeten zijn van de variabele en de vaste kosten (art. 12 van de wet op het wegvervoer in België). Voorlopig is deze wet alleen nog van toepassing op het wegvervoer en blijft de binnenvaart in de kou staan.

Toch is er o.i. een mogelijkheid om druk uit te oefenen op majors zoals Esso, BP, Total, Texaco. Majors kan men het best vergelijken met dames die lang voor de spiegel staan om hun imago op te poetsen. Dat hun producten aanzienlijk beneden kostprijs vervoerd worden, daarover blijft het opvallend stil en is bij de publieke opinie niet geweten... Het is aan de gedupeerden, met name de vervoerders, om daar verandering in te brengen. De vervoerders worden daarin gesteund door de conclusies uit de studie van de Erasmus Universiteit. Uit die studie is duidelijk gebleken dat er als gevolg van een zeer beperkt aantal aanbieders van lading, tegenover > 1000 vervoerders, er geen sprake meer is van een vrije markt. Er moet dus een middel gevonden worden om de aanbieders van lading onder druk te zetten.

Men kan o.i. de druk op de aanbieders van lading opvoeren, door gebruik te maken van hun mateloze bezorgheid betreffende hun imago bij de publieke opinie.
Dit kan door massaal de dumpingtarieven die nu betaald worden, publiek aan de kaak te stellen. Eén van de mogelijkheden daartoe is www.vaart.nl (e-mail berichten aan VAART!Forum op vaart@vaart.nl ). Tot op heden gebeurde dat reeds in beperkte omvang en meestal door dezelfde 'moedige' Particuliere Tankvaart ONdernemers.

Wanneer er aan deze oproep massaal gevolg zou gegeven worden en men vult deze gegevens aan met de naamvan de aanbieder en de klant (laad- en losplaats) + een berekening waaruit blijkt dat nauwelijks de variabele kosten, zoals brandstofkosten, havengeld enz. door het tarief gedekt zijn, dan kunnen de brancheorganisaties deze gegevens niet alleen gebruiken als een vorm van marktobservatie, maar ook als een middel om aanbieders van lading onder druk te zetten. Herhaaldelijk is immers reeds gebleken dat majors zoals Esso, BP, Total, Texaco enz er alles aan doen om te voorkomen dat hun naam genoemd wordt bij calamiteiten...

Door het verzamelen van tientallen (hopelijk honderden) publicaties op www.vaart.nl zullen de aanbieders van lading er ernstig rekening moeten mee houden dat zij, bij calamiteiten die het gevolg zijn van economische noodzaak, negatieve reclame over zich heen kunnen krijgen. Zelfs bij eenvoudige rechtszaken als overschrijding van de vaartijd kan een advocaat gebruik maken van de gegevens die door publicaties op www.vaart.nl opgespaard en bijgehouden worden. Het imago van een major zou tijdens zo'n gerechtzaak, via de aanwezige pers, een flinke deuk kunnen krijgen.

De bedoeling van deze actie is uiteraard duidelijk. De aanbieders van lading moeten eindelijk beseffen dat er momenteel door de Tankvaart Ondernemers bespaard wordt op zaken waar niet op bespaard mag worden... Dubbelwandig of enkelwandig... Waar geen centen voor zijn kan niet aan worden voldaan! Ook moeten de aanbieders van lading beseffen dat hun imago, waar ze zo bezorgd om zijn, nu reeds ernstig in het geding is. Men weze gewaarschuwd.

A. Bauwens,
Algemeen Voorzitter

Karel Verberght,
Woordvoerder en Voorzitter afd. Tankvaart van VBR

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.