Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Duitse particulier trekt het niet meer

15-08-2005

BONN 15/8 - Eén op de twee particulieren in de Duitse binnenvaart  houdt  amper nog het hoofd boven water. Dat blijkt uit een enquête van BDS Abteilung Binnenschiffahrt e.V. onder 42 varende ondernemers. De organisatie van particuliere schippers in Duitsland noemt de uitkomst niet verrassend. 'Alarmerend is wel dat meer dan de helft van de schippers hun huidige bedrijfssituatie al niet meer als voldoende bestempelt. Als je daarbij kijkt naar het hoge percentage van de vrachtopbrengsten dat opgaat aan brandstof, wordt duidelijk hoe dun het ijs is waarop onze bedrijven zich bewegen.'

Het BDS wil alles op alles zetten om de marktsituatie met teruglopende vrachten te stabiliseren. Komende herfst nodigt het BDS alle particulieren uit om de mogelijkheden op een rij te zetten. 'De wens naar een gezamenlijk optreden van alle particulieren is groot, zo blijkt uit de enquête. We hebben ons afgevraagd hoe we daar een aanzet toe kunnen geven',  schrijft het BDS-bestuur. 'Over onze ideeën willen we met alle particulieren discussiëren.' Plaats en tijd worden nog bekend gemaakt.

Weinig hoopgevend
De BDS-enquête, onder zowel leden als niet-georganiseerde particulieren, laat zien dat een minderheid van 36% de huidige bedrijfssituatie 'voldoende' vindt. Een jaar eerder lag dat percentage nog op 51%. Als 'slecht' bestempelt 56% van de ondervraagden hun situatie in de markt. Vorig jaar was dat nog maar 39%. Het aantal binnenvaarders dat de huidige marktsituatie 'goed' vindt lag evenals vorig jaar op 7%. Ook de verwachtingen voor 2005 zijn weinig hoopgevend: 46% verwacht een 'voldoende' resultaat, 39% rekent op 'slecht' en 9% noemt de verwachtingen voor dit jaar 'goed'.

Door de hoge gasolieprijzen staan de vrachtopbrengsten zwaar onder druk. Tot een kwart van de omzet wordt bij 44% van de ondervraagden uitgegeven aan brandstof, bij de rest lopen de brandstofkosten op tot 50%. Over het bestaan van gasolieclausules in de contracten tussen verladers en bevrachters bestaat bij de schippers grote onduidelijkheid. 39% weet wat die gasolieclausule inhoudt, 12% weet dat er zo'n clausule bestaat maar kent de inhoud niet, en 34% weet niet precies hoe het bij hun bevrachter zit. Maar 31% is er zeker van dat ze de gasolietoeslag volledig doorbetaald krijgen, 26% vermoedt dat de bevrachter een deel ervan achterhoudt, 7% krijgt niets en 36% kan er geen uitsluitsel over geven.

Vrachten slecht
Door de liberalisering moeten ook Duitse schippers over hun eigen vracht onderhandelen. 17% vraagt meer en krijgt meestal z'n zin, 60% onderhandelt wel maar zelden met succes en 7% doet helemaal niet aan onderhandelen. Van alle ondervraagde particulieren vindt 80% de vrachten slecht. De meesten (56%)wijten dat aan de economische situatie van Duitsland, een evenhoog percentage realiseert zich dat er harder moet worden onderhandelt met opdrachtgevers en 54% vindt dat de particulier te zeer afhankelijk is van rederij of bevrachter. Van alle ondervraagden denkt 60% dat de resultaten kunnen verbeteren wanneer particulieren meer gaan samenwerken.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.