Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Jubileumsymposium 30 jaar RACON

23-09-2005

ROTTERDAM 22/9 - 'De binnenvaart wordt belangrijker in het verkeersmanagement in de Rotterdamse haven', zei (rijks)havenmeester Jaap Lems donderdag tijdens het Racon jubileumsymposium in Rotterdam. Het gilde van nautisch verkeersdienstmedewerkers vierde het 30-jarig jubilieum met varende 'klanten' en relaties. Lems schetste als één van de inleiders een toekomst waarin 'bewegende ongeïdentificeerde objecten in het havengebied' niet langer acceptabel zijn. Verkeersbegeleiding verandert in monitoring, binnenschepen varen in 2012 allemaal met AIS of een andere compatible transponder.

Dat heeft behalve met nautische veiligheid, milieuveiligheid en transportveiligheid ook alles te maken met de ontwikkeling van port security volgens de internationale afspraken. 'Het eindigt ermee dat in de haven niets nog mag bewegen zonder dat je het weet', volgens Lems. Wat de havenautoriteit ook van alle schepen, inclusief de recreatievaart, zal willen weten is het aantal opvarenden. Lems zei automatische identificatie (AIS) niet te zien als wondermiddel, wel als een nuttig toegevoegde waardemiddel. Hij verwacht weinig weerstand bij de invoering van AIS op binnenschepen. 'Als je met AIS korting krijgt op het havengeld gaan ze massaal zo'n ding nemen.'

Coördinatie achterlandlogistiek
De huidige drie regionale verkeerscentrales met twee subcentrales in het havengebied Rotterdam worden in de toekomst vervangen door twee regionale verkeerscentrales., kondigde havenmeester Jaap Lems aan. Het werk voor verkeersdienstleiders wordt er alleen maar aantrekkelijker door, verwacht hij.
In het megaproject 'VTM Future' wordt volledig rekening gehouden met de Europese richtlijn voor River Information Services (RIS). Rotterdam is sindskort nauwbetrokken bij het COMPRIS-project. Lems voorziet in Rotterdam de ontwikkeling van een 'coördinatiecentrum voor achterlandlogistiek'.
In de plannen kijkt Rotterdam tien jaar vooruit, de invoering vindt volgens plan en geleidelijk plaats, benadrukte havenmeester Lens.

Engels
In zijn 'keynote speech' wees G.J. Olthof, directeur Maritiem Transport bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat, op het belang van één taal voor de nautische communicatie. Van een verplichting is geen sprake, maar het ministerie wil met vaarweggebruikers wel de discussie aangaan.
In een reactie speelde regio-voorzitter Jan de Vries van Koninklijke Schuttevaer Zeeland (en zelf oud-verkeersdienstleider) de bal terug: 'Leg de vertaalopdracht bij de verkeersleiders op de posten', stelde hij voor. De Vries verwacht niet dat alle binnenschippers binnen afzienbare tijd het Engels zullen beheersen. Varend ondernemer Ronald Versloot noemde zich lid van een uitstervende generatie die op school geen Engels heeft geleerd. In Nederland zal Engels als voertaal op den duur wel mogelijk zijn, ook zijn Roemeense en Poolse medewerkers staan er open voor, maar Versloot ziet nog grote problemen in Duitsland en Frankrijk.
V&W-directeur Olthof: 'Het taalprobleem is een feit, maar het mag ons er niet van weerhouden, we kunnen ons niet onttrekken aan het Europese streven naar één nautische communicatietaal.'

Marifoonexamen
Het is belangrijk dat iedere watersporter via de marifoon kan communiceren, stelde voorzitter Jan van Gelderen van het Koninklijk Nederlands Watersportverbond in zijn presentatie op het Racon-symposium. De KNWV-voorzitter wil twee hoge drempels voor de marifooncommunicatie slechten: de verplichte bijdrage van 52 euro per jaar ('voor een apparaat dat je móet gebruiken') en het verplichte marifoonexamen. Directeur Johan Groenewold van Verenigde Tankrederij zei niet tegen afschaffing van het marifoonexamen te zijn, maar hij vroeg aandacht voor 'een zekere bescherming van de gebruiker'. Geen probleem, volgens Van Gelderen. 'De GSM heeft de vroegere koffiepraat-functie van de marifoon overgenomen.' De watersportvoorman stelde dat binnenschippers op de marifoon vaak niet eens zijn te verstaan. Schipper Ronald Versloot vroeg toch voorzichtig te zijn met het afschaffen van het marifoonexamen. 'In de binnenvaart heeft het heel erg lang geduurd eer we met de marifoon leerden omgaan.'
Vanuit België deed binnenvaarder Pierre Verberght nog een duit in het zakje: 'Wij kennen die 52 euro niet, wij betalen niets.' Hij meldde dat België sindskort naast kanaal 77 nog een extra sociaal marifoonkanaal heeft: kanaal 72.

Zie ook:

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.