Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Innovatie biedt maritieme industrie toekomst

22-11-2005

Innovatie 2020: de overheid als partner, dat werkt!
ROTTERDAM 22/11, persbericht HME - Met het presenteren van de strategische verkenning 'Innovatie 2020' aan CDA-Tweede Kamerlid Roland Kortenhorst, heeft de Nederlandse maritieme toeleveringsindustrie haar actieplan voor de toekomst neergelegd. De ontwikkelingen in het Verre Oosten ziet de industrie als kans om kennis en kunde in Europa te behouden.

Innovatierapport HME In het rapport presenteert Vereniging Holland Marine Equipment haar visie op een innovatieve toekomst voor haar 185 aangesloten bedrijven. Het gekozen perspectief is 15 jaar vanaf nu, dus de periode tot 2020. In samenwerking met Syntens en het Deense maritieme onderzoeksbureau MSR-consult worden de internationale ontwikkelingen in de maritieme industrie geanalyseerd en vertaald in concrete acties. Kernpunten in het rapport zijn innovatie, samenwerking en internationalisering.

Innovatieve benadering
Geconcludeerd wordt dat met name China een steeds groter deel van de wereldscheepsbouw voor zijn rekening zal gaan nemen. Nederland kan van deze opkomende exportmarkt een graantje meepikken door een innovatieve benadering van processen en producten. Om dit te verwezenlijken is een sterke thuismarkt met een internationale instelling van wezenlijk belang. In het rapport worden 7 innovatietrajecten voorgesteld, op basis waarvan bedrijven, branchevereniging én overheid verdere keuzes kunnen maken voor hun strategische positionering:

Innovatietraject 1: Ketensamenwerking in de scheepsbouw
Optimalisering bouwproces en verlagen kostprijs door het samenbrengen van (Nederlandse) systeemleveranciers, werven en rederijen in vernieuwende scheepsbouwprojecten.

Innovatietraject 2: Onderscheidende producten en systeemaanpak
Aanvullende competenties van bedrijven samenbrengen, waardoor op systeemniveau innovaties kunnen worden bereikt.

Innovatietraject 3: Benchmarking van interne productieprocessen
Leren van elkaars bedrijfspraktijk door onderlinge kennisuitwisseling, met als doel een efficiënter voortbrengingsproces.

Innovatietraject 4: Van initiële kostprijs naar total cost of ownership
De aanschafprijs is vaak nog dominant bij de aankoopbeslissing, terwijl de operationele kosten vaak veel hoger zijn gedurende de levensloop van het schip. Innovatie 2020 wil meer aandacht voor life cycle management van schepen.

Innovatietraject 5: Technologische samenwerking opkomende markten

Een hechte samenwerking met opkomende scheepsbouwlanden zoals China en Vietnam is essentieel voor het waarborgen van een positie voor de Nederlandse leveranciers.

Innovatietraject 6: Europese RDI
Netwerken van Europese toeleveranciers en werven kunnen grotere innovatieprojecten aan.

Innovatietraject 7: Contracten met de overheid
Met Syntens, Senter en EZ zal structureel worden samengewerkt teneinde de innovatie uitgangspositie van de Nederlandse maritieme toeleveringsindustrie te optimaliseren.

Vernieuwende samenwerking
Volgens HME-voorzitter Pim van Gulpen biedt het rapport tal van aanknopingspunten voor een vernieuwende samenwerking met de overheid. Dit heeft uitgemond in een Service Level Agreement met Syntens (een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken). Van Gulpen: 'Het Ministerie van Economische Zaken stelt zich op als een betrouwbare partner voor een innoverende industrie zoals de onze. Concrete innovatie-inspanningen worden ondersteund en dat herkennen onze bedrijven.'

Het rapport ademt een positieve sfeer uit, zonder dat de ogen worden gesloten voor de harde realiteit van de markt. Het is bedoeld om bedrijven tot nieuw ondernemerschap, innovatie en export aan te sporen en geldt als leidraad voor de succesvolle branchevereniging Holland Marine Equipment.
 
Voor meer informatie of voor het opvragen van een exemplaar van het rapport 'Innovatie 2020' kunt u contact opnemen met Holland Marine Equipment (T: (010) 44 44 333 of E: mb@hme.nl) of bezoekt u www.hme.nl.

De vereniging Holland Marine Equipment vertegenwoordigt de Nederlandse maritieme toeleveranciers door versterking van het kwaliteitsimago, stimulering van innovatie en bundeling van know-how. De 185 aangesloten ondernemingen zijn actief als maritiem installateur, toeleverancier van maritieme apparatuur en componenten, maritiem dienstverlener of als scheepsreparateur. De Nederlandse maritieme toeleveringsindustrie biedt rechtstreeks werk aan 13.500 mensen en is goed voor een maritieme omzet van € 2,9 mrd.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.