Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Innovatiegeld en de helft van vijftig miljoen voor binnenvaart

13-12-2005

DEN HAAG 12/12 - Van de 50 miljoen euro die minister Peijs voor versnelling van waterprojecten in de begroting 2006 beschikbaar heeft, gaat niet meer dan hooguit 25 miljoen naar vaarwegprojecten. De rest van de extra begrotingsruimte wordt besteed aan Ruimte voor de Rivier. Daarnaast wordt 10 miljoen euro vrijgemaakt voor een innovatiefonds voor de binnenvaart. Dat bleek maandag in het overleg dat de minister had met de Vaste Kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat. Koninklijke Schuttevaer en de verladersorganisatie EVO is 'tevreden met de behaalde resultaten'.

De 50 miljoen euro komt beschikbaar door onderuitputting van het infrastructuurfonds, het is geld dat tijdelijk van de weg naar het water kan worden overgeheveld vanwege problemen met de luchtkwaliteit. Concreet zegde Peijs toe de volgende vaarwegprojecten in 2006 ter hand te zullen nemen:
  • aanleg vaarweg Maas-Den Dungen (omlegging Zuid-Willemsvaart);
  • aanleg ligplaatsen en autoafzetplaatsen (Lobith, Lelystad, Amsterdam-Rijnkanaal);
  • 30 cm dieper baggeren van de Waal;
  • herstel van de Grote Kolksluis te Zwartsluis;
  • betonrenovatie van de Beatrixsluis;
  • het baggeren van de Nieuwe Merwede en de Lek
SP-Kamerlid Arda Gerkens deed nog een extra poging voor meer binnenvaart in de Nota Mobiliteit. Vanwege het grote belang van de binnenvaart voor de economie, de leefomgeving en het milieu, verzocht zij de regering 'in de Nota Mobiliteit op te nemen dat er gestreefd wordt tot het maximaliseren van de groeikansen van de binnenvaart binnen de gehele mobiliteit'. De minister zag de motie als ondersteuning van haar beleid en daarom overbodig. 'Of ik moet van mevrouw Gerkens heel veel geld extra uitgeven. Als het laatste de bedoeling is, ontraad ik aanneming van de motie.' Gerkens kwam er niet meer op terug.

Innovatiefonds modal shift
Peijs kwam verder tegemoet aan de wens van Kamerleden de modal shift, het overhevelen van goederenvervoer van de weg naar water en spoor, te stimuleren. Om multimodale overslag te faciliteren, stelt de minister voor een innovatiefonds op te zetten voor de binnenvaart, vergelijkbaar met het fonds voor de zeevaart, van 10 miljoen euro voor vier jaar. 'Prioriteiten daarbij zijn het gemakkelijker en slimmer overslaan tussen schip, trein en vrachtauto en het verder verminderen van luchtemissies en brandstofgebruik.' Volgens Peijs zijn met innovatieve oplossingen bruggen te slaan.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.