Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Pride of Hawaii wacht op water in de Ems

10-03-2006

GANDERSUM 10/3 [update 16:11 uur] - Het tijdschema is een halve dag vervroegd en mogelijk wordt het opnieuw aangepast! Door watertekort op de Ems kan het nieuwbouw cruiseschip Pride of Hawaii pas maandag, 36 uur later dan oorspronkelijk gepland, met hulp van het Ems-Sperrwerk van Papenburg naar Emden worden gevaren. De tiende passage van de Meyer Werft naar open zee lijkt één van de moeilijkste te worden, volgens een bericht van NLWKN, de beheerder van het Ems-Sperrwerk.

Het peil op de Ems beneden de stuw zal komend weekeinde ongewoon laag zijn, zo'n 20 centimeter beneden het 'Mittleren Tidehochwasser'. Maar ook boven de stuw staat te weinig water. Het water tussen Papenburg (sluis Herbrum) en het Sperrwerk moet met extra pompcapaciteit van het Leda-Schöpfwerk worden opgestuwd. Om de Pride of Hawaii voldoende water onder de kiel te geven moet het peil met 20 miljoen kubieke meter water tot 1,10 meter boven het 'Mittleren Tidehochwasser in Gandersum (NN +2,70 meter) worden gebracht.

Renke Wolff van NLWKN zegt dat het opstuwen deze keer minstens 25 uur gaat duren. Alles is erop gericht dat het schip  maandag rond het middaguur bij de hoogste waterstand naar buiten kan. Daartoe gaat de stuw zaterdagavond tegen 23 uur dicht. De Pride of Hawaii vertrekt zondagavond rond 19 uur uit Papenburg, passeert vijf uur later de Jann-Berghaus-Brücke in Leer, en maakt maandagmorgen tegen 8 uur 's  een tussenstop bij de Schiffsliegestelle Oldersum. Nadat de stuw is geopend en het waterpeil boven en beneden op gelijk niveau is, kan de Pride of Hawaii rond het middaguur het kunstwerk passeren.

Live verslag
Scheepsbouwer Meyer Werft doet via een webcam op www.meyerwerft.de 'live' verslag van het vertrek van de Pride of Hawaii uit Papenburg. De vaart naar open zee wordt verzorgd door een team van de Lotsenbrüderschaft Emden, dat daarvoor getraind heeft op de computersimulator van het Marin in Wageningen. De Pride of Hawaii zal het traject richting Noordzee achteruitvarend op eigen kracht en volledig uitgerust afleggen. Voor de zekerheid worden de slepers Wal (2x 1600 kW) en Bremerhaven (2x 1450 kW) achter de hand gehouden. Na de technische en nautische proefvaarten op de Noordzee wordt het schip midden april opgeleverd. Het heeft een lengte over alles van 294 meter, een breedte van 32 meter en kan een snelheid halen van 25 knopen. Aan boord is accomodatie voor 2500 passagiers en 1100 bemanningsleden.

Tot dusver zijn met behulp van het Ems-Sperrwerk vier cruiseschepen, één veerboot en vier containerschepen naar buiten gebracht.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.