Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

VZ&G ontkent prijsafspraken zand en grind

13-03-2006

ROTTERDAM 13/3 - VZ&G, de Verenigde Zand en Grindschippers, spreekt vermoedens van schippers tegen over prijsafstemming tussen handelaren/opdrachtgevers in het vervoer van zand en grind. In bijna alle vervoerovereenkomsten zijn vrachtprijzen afgesproken, die vaak duidelijk hoger liggen dan 5%, stelt het VZ&G-bestuur in een persbericht.

Zie ook:
Een aantal zand- en grindschippers stapte vorige maand naar de mededingingsautoriteit (NMa). Aanleiding was de verhoging van de vrachttarieven met 5 procent die alle opdrachtgevers aan hun vervoerders aanboden. Volgens de schippers waren er onderling prijsafspraken gemaakt. De NMa vond dat er sprake is van ‘interessante signalen’ en spoorde de schippers aan een verzoek bij de mededingingsautoriteit in te dienen.
VZ&G zegt redelijk zicht te hebben op de resultaten van de afspraken bij de diverse marktpartijen, en ziet de vermoedens van sommige schippers daarbij niet bewaarheid. 'De tariefsverhogingen liggen veelal in een range van 5 tot 9%, met uitschieters voor bijzondere bestemmingen van 13%.' Het bestuur van de VZ&G spreekt van 'een eerste goede stap in de economische gezondmaking van het vervoer van zand en grind per binnenschip'.



Nieuws van de Verenigde Zand en Grindschippers
Eerste resultaten in de tariefonderhandelingen zijn hoopgevend

Hoewel de VZ&G uitdrukkelijk geen partij is en wil zijn bij de tariefonderhandelingen in het vervoer van zand en grind (NMA!), heeft zij ondertussen wel redelijk zicht op de resultaten van de afspraken bij de diverse marktpartijen.
Een eerste conclusie is dat het door sommige schippers uitgesproken vermoeden, dat er prijsafstemming zou zijn tussen de handelaren/opdrachtgevers (uiteindelijk) niet is bewaarheid. Geconstateerd kan worden dat er in bijna alle vervoerovereenkomsten vrachtprijzen zijn afgesproken, die vaak duidelijk hoger liggen dan 5%. Zonder op de details per onderneming in te gaan, kan er worden geconstateerd dat er in een aantal gevallen niet alleen sprake is van een verhoging van tarieven, maar ook van een verbetering van de bevrachtingvoorwaarden. De tariefsverhogingen liggen veelal in een range van 5 tot 9%, met uitschieters voor bijzondere bestemmingen van 13%. Een en ander natuurlijk afhankelijk van de oorspronkelijke uitgangsposities. Sommige partijen spraken met name tariefsverhogingen af, terwijl anderen het meer zochten in een mix tussen een relatief lagere tariefsverhoging maar met een goede gasolieclausule en/of verbeterde voorwaarden.

Het bestuur van de VZ&G vindt dit een eerste goede stap in de economische gezondmaking van het vervoer van zand en grind per binnenschip. Het is echter daarbij uitdrukkelijk van mening dat deze verbeteringen dan ook de komende jaren moeten worden voortgezet in aanmerking nemende de uitkomsten van het in opdracht van het CBRB door het NEA uitgevoerde kostprijsonderzoek van het vervoer van zand en grind, waarbij wordt aangetoond dat er een achterstand is van 25%.

Bestuur VZ&G

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.