De berging heeft door het hoge water met de bijbehorende hoge stroomsnelheden van de afgelopen weken, vertraging opgelopen. De lading aluminiumbroodjes is in de loop van week 17 door een kraanschip gelost. De bergingsbedrijven
Barthel & Sohn uit Duisburg en
BTS uit Schiedam hebben voor deze berging resp. hun drijvende bokken Grizzly en Amsterdam op deze klus ingezet.
Foto © BTS
In week 18 werden de voorbereidingen voor het lichten van het schip getroffen, waarna 9 mei het schip door de bokken boven water gehesen werd.
Foto © BTS Foto © BTS
Het werd vervolgens leeggepompt en drijvend op locatie afgeleverd. Wat er verder met het schip gaat gebeuren is op dit moment nog niet bekend.
Foto © BTS De scheepvaart heeft weinig hinder ondervonden van de bergingswerkzaamheden. Alleen tijdens het moment van lichten werd door de WSA er een snelheidsbeperking ter plekke ingesteld.
Snel vervuld
Zo´n 80 blokken aluminium (ca. 100 ton) waren destijds gelost, toen het voorschip slagzij maakte en het schip snel vervulde. De vijf Nederlandse opvarenden konden zich in veiligheid stellen. Alleen de scheepskat heeft het niet overleefd. De brandweer kon met pompen weinig uitrichten. Unieke video-opnamen (niet meer online) lieten zien hoe de auto van het voorschip te water gaat. Voor het schip zinkt varen de schepen nog langs de WSP-boot en de Unfallstelle. Het schip zou gezonken zijn door de golfslag van langsvarende schepen, die niet te stoppen waren.
Zie ook: