Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Kortenhorst (CDA): 'Regeltjesbrij treft 'De Binnenvaart''

26-03-2006

ROTTERDAM 25/3 - 'Nederland loopt vast in zijn regeltjesbrij', schrijft CDA-Tweede Kamerlid ir Roland Kortenhorst in het blad De Blauwe Wimpel. Aanleiding voor zijn kritiek is de vergunningafwijzing voor de voormalige duwboot R. Siegfried als museum-/restaurantschip.

Archieffoto restaurant SiegfriedHet plafond van de restaurantzaal komt 10 centimeter tekort. Op een varend schip zou dat geen probleem zijn, maar volgens de regels van Bouw- en woningtoezicht wèl. 'Als de overheid zichzelf geloofwaardig wil houden, in ieder geval voor de 3000 gezinnen van de vereniging "De Binnenvaart", dan zorgt ze gewoon dat gebeurt wat gebeuren moet: die restaurantruimte beoordelen voor wat ze is: een restaurant op een schip. In dit geval zelfs een risicoarm schip: geen verbrandingsmotoren en met een permanente toegang naar de wal. Overheid: wees geloofwaardig, toon lef, laat zien dat je voor de mensen staat en trek de "R. Siegfried" weer los!'
De restaurantzaal is voorlopig in gebruik als leeszaal en ontmoetingsruimte voor leden van Vereniging 'De Binnenvaart'. Voorzitter Jos Hubens blijft hopen op een oplossing, liet hij zaterdag weten tijdens de ledenvergadering in Rotterdam. 'Het probleem ligt nu bij minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat op het bureau, maar daar lag het al voor de Kerst...'


 

Museumschip Siegfried 


Uit: de Blauwe Wimpel

Regeltjes dreigen initiatief te laten vastlopen

Tekst: Roland Kortenhorst

Nederland gaat soms wel heel vreemd om met haar maritieme erfgoed. Neem bijvoorbeeld de problemen om het binnenvaartmuseumschip 'R. Siegfried' te behouden. Het gaat niet om het historisch erfgoed, nee, de vraag luidt: worden de regeltjes wel nageleefd.

Het binnenvaartmuseumschip 'R. Siegfried' te Dordrecht zou het schoolvoorbeeld kunnen zijn van hoe de (binnenvaart-) samenleving zélf iets moois tot stand brengt. Door lef, heel veel energie en sámen iets op te pakken zou Nederland er een prachtig historisch monument bij krijgen. Een monument dat iets tóevoegt aan 'Nederland - binnenvaartland'. Alléén… het dreigt een drama te worden door stramme ambtenaren rondom tegenstrijdige regels. Een oproep aan de overheid: belóón die moed door moed te tonen!

De gemeente Dordrecht vond het een prachtidee. 3000 Mensen, allen lid van 'Vereniging de Binnenvaart', hadden een gezamenlijk plan voor een museum over een thema waar Nederland in Europa de absolute leider is: de binnenvaart. De Vereniging kocht daartoe de in 1963 bij 'Scheepswerf De Biesbosch' gebouwde duwboot 'Rene Siegfried'.

Het perfecte plan
Het ondernemingsplan zag er waterdicht uit. Op het bovendek een 'binnenvaart-restaurant' om voor de nodige inkomsten te zorgen. Op het hoofddek het inmiddels vermaarde "Documentatiecentrum Binnenvaart" van de vereniging. In de voormalige machinekamers ten slotte een prachtige ruimte voor tentoonstellingen.
De ''R. Siegfried" was er geknipt voor. In Duitsland immers was het al helemaal in orde voor het doel. Ten slotte leek er ook wat betreft veiligheid aan het schip niks te mankeren. Bij onze oosterburen voldeed het immers aan alle (strenge!) Duitse normen en bovendien, zou het in Nederland twéé (in plaats van één) brede vaste ''gangways'' naar de wal krijgen. In veel opzichten was het restaurant hier zelfs veiliger dan aan boord van Rijnpassagiersschepen. Hogere plafonds, meer uitgangen (met directe toegangen naar de vaste wal). En bovendien géén machinekamer met grote draaiende motoren waar brand kan ontstaan. Ook de ambtenaren zagen geen problemen.

Rare regeltjes-brij
Hoe groot was dan ook de domper toen de officiële vergunningaanvraag werd ingediend. Want hoe werkt het dan: de ''R. Siegfried" krijgt een vaste ligplaats. Daardoor valt het schip onder bouw- en woningtoezicht. Het schip kwam pas in oktober 2004 de grens over naar Nederland. En doordat het schip toen onder een nieuwe eigenaar kwam (namelijk: "De Binnenvaart"), werd het gezien als een nieuw object. En als dat object een horecafunctie krijgt, dan geldt de eis voor een nieuw horecaobject: minimum hoogte plafond 2,40 meter. En als je dan een paar spanten hebt die iets lager zijn dan houdt het op. Dan kun je de dienst bouw- en woningtoezicht wel uitleggen dat op een Rijnschip het allemaal wél mag en dat daar zelfs draaiende motoren in staan en hier niet en dat je van de "R. Siegfried" aan twee kanten zo de wal op loopt…. Maar zo werkt het niet. De overheid komt niet verder dan "het is in het echt wel een schip uit 1963, maar voor ons ambtenaren is het een nieuw gebouw uit 2004". En dan glijdt het overheidsvingertje naar een regeltje en daar staat 2,40 meter. Punt uit. Weg initiatief.
Jammer dan voor 3000 "De Binnenvaart"-leden.

Nu zijn er best trucs te verzinnen. Bijvoorbeeld, verkoop de boot maar aan een daartoe op te richten Belgische stichting "De Binnenvaart". Je vraagt vervolgens in België een vergunning aan en die krijg je dan ook. Met die vergunning sleep je het schip weer naar Nederland en het is weer klaar. Of je sleept het schip één keer per jaar naar bijvoorbeeld een dok. Dan is het niet meer een vaste ligplaats. Of je maakt er een besloten club van alle restaurantgangers een ééndags lidmaatschap…. En zo kunnen we door verzinnen.

Maar waar zijn we dan mee bezig? Dan lopen we weg voor de kern van het probleem: Nederland loopt vast in zijn regeltjes brij. Als de overheid zichzelf geloofwaardig wil houden, in ieder geval voor de 3000 gezinnen van de vereniging "De Binnenvaart", dan zorgt ze gewoon dat gebeurt wat gebeuren moet: die restaurantruimte beoordelen voor wat ze is: een restaurant op een schip. In dit geval zelfs een risicoarm schip: geen verbrandingsmotoren en met een permanente toegang naar de wal.
Overheid: wees geloofwaardig, toon lef, laat zien dat je voor de mensen staat en trek de "R. Siegfried" weer los!

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.