Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Verruiming zesbaksduwvaart mogelijk met koproeren

17-05-2006

MARKERMEER 11/5 - Zesbaksduwvaart kan ook bij een rivierwaterstand lager dan NAP +8,50 meter bij Lobith, wanneer de standaard duwbakken zijn uitgerust met actieve koproeren om binnen het breedtebeslag te blijven van een vierbaksduwstel. Dat is de voorlopige uitkomst van onderzoek door de duwvaartrederijen Imperial en ThyssenKrupp Veerhaven. Binnenkort volgen praktijkproeven op de rivier.

Proefvaarten met de duwboot Veerhaven IX vorige week op het Markermeer gaven een bevestiging van berekeningen door het Marin. De proeven in opdracht van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer werden begeleid met het RWS-vaartuig Breezand. Zodra het peil voldoende zakt gaan de Imperial-duwboten Herkules III en Herkules IV met zes bakken proefvaren bij rivierwaterstanden van 8,50, 7,00 en 7,50 meter bij Lobith. Vaarwegbeheerders RWS Oost-Nederland en WSA Münster zullen na een half jaar proefperiode de CCR in Straatsburg advies uitbrengen over definitieve toelating.

Großleichter
Veerhaven heeft afgezien van eerdere plannen voor de vaart met vier vergrote bakken ('Großleichter', Europa III), omdat daarvoor de terugverdientijd te lang bleek. De CCR had al ingestemd met dat innovatieve concept, vertelt Henk Blaauw van Dutch Logistic Development, die voor de rederijen de proeven begeleidt. 'We hebben nog eens goed gekeken naar wat er mag met een vierbaksduwstel zonder extra duwvermogen of stuurvermogen in de boeg, en vervolgens doorgerekend of we bij gebruik van actieve boegroeren op een zesbaksduwstel binnen het maximale breedtebeslag konden blijven. In het wiskundige model van het Marin kon het. Om te bewijzen dat het model klopt hadden we een vaarwater nodig met voldoende ruimte voor zigzagproeven, stopproeven en draaicirkels van 2 meter. Op het Markermeer ging dat fantastisch!'

Blaauw heeft er alle vertrouwen in dat ook de praktijkproeven op de rivier bij lagere waterstanden zullen slagen.
Verruiming van de mogelijkheden maakt zesbaksduwvaart rendabeler. 'Logistiek is het minder aantrekkelijk als je te vaak moet switchen van een zesbaks- naar een vierbaksregime en omgekeerd. Vergrote duwbakken in een vierbaksformatie leek een alternatief, maar je zou dan grote pumpjet-vermogens nodig hebben in de boeg. De huidige standaardbakken zijn wat beter in de hand te houden en heel veel van die bakken zijn al uitgerust met koproeren. Het is dus eigenlijk niks nieuws', zegt Blaauw.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.