Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

31 mei: Binnenvaart en pleziervaart in een goed samenspel

22-05-2006

Vaar- en Communicatiegedrag beroepsmatige- en recreatieve scheepvaart

NIJMEGEN 19/5 persbericht KSCC - Hoe kunnen binnenschippers en recreatievaarders met elkaar omgaan zonder in elkaars vaarwater te komen op de steeds drukker bevaren rivieren, doorgangsplassen en kanalen? Hoe worden regels en reglementen toegepast en hoe zit het met de vaarbewijzen, vaarregels, vaargedrag en o.a. marifoongebruik?

Deze en vele andere vragen komen aan bod tijdens de ontmoetingsavond tussen schippers en pleziervaarders die voor de vijfde keer gehouden wordt op woensdag 31 mei in het K.S.C.C. Schipperscentrum dat ligt afgemeerd in de Waalhaven te Nijmegen.

Uniek
Dat binnenschippers en recreatievaarders elkaar op een informele manier ontmoeten is uniek te noemen. Nergens anders in Nederland is er een dergelijke bijeenkomst. Initiatiefnemers zijn het K.S.C.C. Schipperscentrum en de S.A.W. (Stichting voor Actieve Watersportbeoefenaars) die o.a. als doelstelling heeft dat er begrip gekweekt wordt voor elkaars belangen. Een van de exponenten die aantoont dat dergelijke ontmoetingen zinvol zijn, is dat schippers en recreatievaarders met elkaar afspraken maken om op elkaars schepen een dag mee te varen, om zodoende aan den lijve te ondervinden welke problemen beide groepen met elkaar kunnen hebben en welke oplossingen er zijn. Ook de loodsdienst voor recreatievaart op de Waal onder leiding van beroepsschippers is op een van deze avonden ontstaan.

Structuur en voorlichting
De K.S.C.C. en S.A.W. organiseren vanaf 1992 regelmatig deze ontmoetingsavonden voor binnenvaartschippers- en pleziervaarders. De Stichting Actieve Watersportbeoefenaars is ontstaan in 1990. De doelstellingen waren en zijn de belangen van de recreatievaart te behartigen, de theoretische en praktische vaaropleidingen te bevorderen, het verbeteren van de veiligheid van schip en bemanning, de relatie te verbeteren tussen beroeps en recreatievaart en o.a. het organiseren van praktijkdagen- en weekenden, vaartrainingen, voorlichtingsavonden en excursies. De S.A.W. heeft inmiddels een behoorlijke staat van dienst. Tijdens de praktijkdagen gaat de S.A.W. als leerschool diep op de materie in door het organiseren van nautische tochten voor leerlingen en watersportverenigingen. Onderwerpen die behandeld worden zijn vaarreglementen, vaargedrag, praktisch manoeuvreren, praktijkvaren op grote rivieren, marifoongebruik en o.a. de veiligheid aan boord.

Op woensdag 31 mei a.s. wordt voor de vijfde keer een informatie-avond georganiseerd met voorlichting en discussie onder leiding van een deskundig panel. Het panel bestaat uit: de heer N. Koedam van DGG (Directoraat Generaal Goederenvervoer) afd verkeersmanagement van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, de heer De heer H. Elling van het Korps Landelijke Politie Diensten, de heer R. van Reem, voorzitter Schuttevaer Afd Gelderland en adviseur van de S.A.W, De heer P. de Bot, coördinator Rijn en Waal. De avond zal geleid worden door landelijk aalmoezenier en directeur van K.S.C.C. Schipperscentrum, de heer B. van Welzenes.

De onderwerpen die aan bod komen zijn o.a.:

  • Ontwikkelingen op het gebied van vaarbewijzen en patenten. Vaarweggebruikers worden in toenemende mate geconfronteerd met een veranderende wetgeving die een gevolg lijkt te zijn van de wens tot uniformiteit binnen Europa maar onnodig belemmerend voor de beroeps- en recreatievaart.
  • Plannen tot uitbreiding van de milieuregels, zoals invoering van het afvalstoffenverdrag voor de beroepsvaart en de mogelijke verplichting van een vuilwatertank voor de recreatievaart.
  • Aangepaste regels m.b.t. het marifoongebruik op de binnenwateren, die gevolgen hebben voor de procedures bij o.a. calamiteiten.
  • De laatste wijzigingen van de vaarreglementen waarin de regels zijn opgenomen die gevolgen hebben voor het gedrag tussen beroeps- en recreatieschepen.

Visie
De kern van de zaak bij de S.A.W. is het stimuleren van het kennisniveau van de vaarweggebruiker. De stichting vindt dat het vaarbewijs een te eenzijdige benadering is, waarbij de nadruk teveel ligt op de theorie, waarmee slechts in haar opinie een schijnveiligheid bewerkstelligd wordt. Want wat kan een watersporter, die in het bezit is van een vaarbewijs zonder praktijkervaring, zo vraagt S.A.W. zich af. De S.A.W. heeft een eigen praktijkschip om in zetten- ter ondersteuning van de theoretische opleidingen. Vanaf 1994 wordt hiermee ook de cursus , "Praktijk varen grote rivieren" gegeven. De S.A.W. is tevens mede initiatiefnemer tot de oprichting van de vakgroep Watersportopleiders, die zich o.a. als doel stelt het opleidingsniveau van docenten die watersportopleidingen verzorgen te verbeteren.

We hopen vooral dat veel varende schippers deze avond zullen bezoeken. Juist van hen hoor je vaak "daar heb je weer zo'n Jachie" Nu kunnen ze dan aan de pleziervaart vertellen waarom ze zich zo ergeren en wat er dan wel moet gebeuren om elkaar de ruimte te geven

De avond begint om 20.00 uur en is gratis toegankelijk voor iedereen die belangstelling heeft voor de scheepvaart. Meer informatie kan men krijgen bij S.A.W. tel. 024-3581836. Mocht u onderwerpen ter discussie willen brengen, mail ze ons vooraf (info@kscc.nl), dan kunnen we deze inplannen en voorbereiden en goed behandelen.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.