Zie ook:
De vinding van Tiny Nieuwenhuijsen en John van den Elshout, waarvoor octrooi is verkregen, kwam tot stand in nauw overleg met De Jong Marine Services (appendages), Friendship Marlin (leidingen), Corus Feijen Fabrication (rail materiaal) en Lloyds Register of Shipping (LRS) Rotterdam.
Voor de zelfdragende constructie van ladingtanks zonder spanten worden railmateriaal en kokerbalken gebruikt. Daardoor is het vervaardigen met weinig manuren mogelijk. De essentie van het geheel is dat elke rail een spant vertegenwoordigt. Voor het ladinggedeelte van de enkelwandige tanker wordt één tank gemaakt die door mainframes (schotten) verdeeld is in maximaal 380 cbm grote tanks. Door deze mainframes loopt de laad- en losleiding, er is ruimte voor tankmeetapparatuur en tevens een functie voor afvoer van hemelwater.
Het verlies aan laadvermogen wordt gecompenseerd door bestaande langsen dwarsschotten en profielen te verwijderen. De wrangen en raamspanten worden aangepast. Na het plaatsen van het nieuwe ladinggedeelte maken verbindingen tussen tank en casco het schip tot één geheel.