Zie ook:
Het scheepvaartverkeer beschikt nu bij lage waterstanden tot 7,52 meter boven NAP bij Lobith over een 150 meter brede vaargeul met een gegarandeerde diepte van 2,80 meter. Tot 1 november was dit 2,50 meter. De garantie is gebaseerd op de langjarige gemiddelde waterstand. Het peil bij Lobith is daarin theoretisch niet meer dan 10 keer per jaar lager dan 7,52 meter. Bij waterstanden tussen 7,52 meter en 9,10 meter boven NAP te Lobith heeft de diepgang een lineair verloop en vanaf 9,10 is de gegarandeerde diepte 4 meter.
'Mit der Freigabe der neuen Fahrrinnentiefe zwischen Duisburg und den Seehäfen am Rheindelta erfüllen Deutschland und die Niederlande endlich eine Forderung, die von der Binnenschifffahrt und ihren Kunden bereits seit mehr als zwei Jahrzehnten erhoben wurde', erklärt Dr. Gunther Jaegers, Präsident des Bundesverbandes der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB).
<>De nieuwe diepte van de vaargeul maakt het mogelijk om schepen in perioden waarin de rivier minder water heeft extra te beladen en versterkt daarmee de positie van de binnenvaart.De aannemer heeft een prestatiecontract tot en met 2009 om dit ook zo te houden. Er is een financiele onderbouwing t/m 2010. Rijkswaterstaat gaat er vanuit dat ook na 2010 de gegarandeerde dieptes zo blijven.
De baggerwerkzaamheden op het Nederlandse deel (tussen Gorinchem en de Duitse grens) zijn als gevolg van gunstige omstandigheden eerder afgerond dan gepland. De oplevering stond aanvankelijk gepland voor voorjaar 2007. De verdieping van de Waal en Boven-Rijn is gefinancierd uit de extra gelden die via de motie Gerkens beschikbaar zijn gesteld voor de 'natte' infrastructuur.