Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Zwavelarme overloper

05-11-2006

Dat vrachtwagens schoner rijden, doordat de binnenvaart ook de zwavel uit de truckbrandstof verstookt, is natuurlijk te gek voor woorden. Bureau Voorlichting Binnenvaart claimt dezelfde zwavelarme gasolie en in no time krijgt CDA-Europarlementariër Corien Wortmann van Transportcommissaris Barrot de toezegging los, dat de Europese Commissie nog voor het einde van dit jaar zal komen met een voorstel voor strengere zwavelnormen voor brandstof.

Het zwavelgehalte van dieselbrandstof in de binnenvaart wordt dus snel teruggebracht tot het niveau van het wegvervoer. Dat is mooi! Het zijn droommomenten voor binnenvaartlobbyist en geëngageerd politicus. Ook al moet het nog wel even geregeld worden met de oliemaatschappijen, de bunkeraars en de motorfabrikanten.

De Nederlandse bunkerbranche draagt het milieu een warm hart toe en is ook voor laagzwavelige brandstof, stelt de NOVE in de Scheepvaartkrant. Mits de introductie verantwoord gebeurt: Europees, door regelgeving verplicht, overal op hetzelfde moment zonder overgangsperiode, met garanties van de fabrikanten en voldoende beschikbaarheid van product door de olieindustrie.

Overrompeling werkt. 'Uit derde hand moest de NOVE vernemen welk voornemen de binnenvaartorganisaties hebben', reageren de gepasseerde bunkeraars beteuterd. Lastig, maar het BVB koos er bewust voor onder het motto 'Iedereen staat erachter, wij willen doorpakken.' Dan neem je een overloper voor lief.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.