Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Rechter verbiedt FNV-acties bij ECT

24-11-2006

ROTTERDAM 24/11 - De rechter verbiedt FNV Bondgenoten nieuwe acties bij containeroverslagbedrijf ECT. Werknemers moeten zich eerst door middel van een referendum op het huisadres kunnen uitspreken over het principe akkoord dat al eerder tussen de directie van ECT en FNV Bondgenoten was bereikt. De ECT-directie spande een kort geding aan, nadat de vakbonden dreigden met nieuwe acties.

Zie ook:

FNV Bondgenoten had tijdens de zitting afgelopen woensdag reeds verklaard de uitspraak van de rechter te zullen respecteren. Hiermee is voorlopig de acute dreiging van acties verdwenen, maar de kou is hiermee nog niet definitief uit de lucht. Mocht het ECT personeel het principe akkoord van de hand wijzen dan kan alsnog de vlam in de pan slaan.

Verladers hebben de afgelopen weken hun grote bezorgdheid over de mogelijke gevolgen van dit arbeidsconflict via EVO geuit. EVO heeft zich nadrukkelijk van de inhoudelijke kant van het conflict gedistantieerd, maar heeft betrokken partijen met klem gevraagd rekening te houden met de belangen van hun klanten die aan het conflict part noch deel hebben. Acties bij ECT zouden tot enorme kostenstijgingen leiden. Onderbreking van het productieproces, het invliegen van lading om productie gaande te houden, laden of lossen in andere havens, klant-en marktverlies, extra opslag, documentatie-en rentekosten. Het is slechts een greep uit de mogelijke gevolgen van acties voor importeurs en exporteurs.

De directe kosten als gevolg van vertraging op de terminal zouden volgens de verladersorganisatie minimaal euro 500.000,- per dag bedragen. De indirecte kosten zouden hiervan zonder twijfel een veelvoud zijn.

EVO behartigt de logistieke belangen van +/- 30.000 verladers en vertegenwoordigt hiermee meer dan 75% van het ladingvolume dat door Nederlandse importeurs en exporteurs over zee wordt verscheept.



Stakende ECT'ers weer aan het werk

ROTTERDAM 8/11/06 - Stakende werknemers van containerterminals ECT zijn na twee dagen weer aan het werk gegaan. De wilde staking bij ECT in Rotterdam is vannacht beëindigd. Dat gebeurde na dringende oproepen van de verladersorganisatie EVO en het Havenbedrijf van Rotterdam, en nadat FNV Bondgenoten had toegezegd opnieuw met de directie te gaan onderhandelen over de omstreden dienstroosters. Het conflict over die roosters is daarmee nog niet uit de wereld, meldt Nieuwsblad Transport. Binnenvaartorganisatie CBRB roept, samen met de wegvervoerders en spoorvervoerders, ECT op in deze de rug recht te houden.

Het is volgens de krant nog onduidelijk of ECT-directeur Jan Westerhoud bereid is tot nieuw overleg over de roosterkwestie. Westerhoud noemde de wilde staking ‘bizar en onacceptabel’. Dinsdag ging er een brief naar het personeel uit met de oproep aan het werk te gaan. Wie niet bereid is te werken, zou niet welkom zijn op het bedrijfsterrein en krijgt geen salaris doorbetaald, stelde Westerhoud.

De wilde acties begonnen zondagnacht op de terminals in het Waal-/Eemhavengebied en hebben zich maandag uitgebreid tot de Delta-terminal op de Maasvlakte. Alle terminals liggen plat, bevestigde directeur Jan Westerhoud van ECT tegenover Nieuwsblad Transport. De havenwerkers zijn boos om een plan van ECT om een deel van het personeel flexibeler te laten werken. Daarover heeft het overslagbedrijf overeenstemming met de Ondernemingsraad en de vakbonden. Die hebben dan ook niet tot de acties opgeroepen.

Meer concurrentie nodig
Verladersorganisatie EVO maakt zich ernstige zorgen over de vertragingen in de Rotterdamse haven. EVO heeft het personeel van ECT met klem gevraagd een einde te maken aan de wilde stakingen bij het containeroverslagbedrijf. Verladers hebben nauwelijks uitwijkmogelijkheden, omdat ECT het overgrote gedeelte van de overslagcapaciteit in de Rotterdamse haven bezit. Volgens verladersorganisatie EVO is dit het zoveelste bewijs dat meer concurrentie in de haven hard nodig is.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij van de EVO roept het personeel van ECT op om direct weer aan het werk te gaan. 'De stakers moeten beseffen dat je met deze werkonderbrekingen niet de directie treft, maar uiteindelijk ook de toekomst van je eigen baan in gevaar brengt. Door deze staking neemt de roep om meer concurrentie in alle hevigheid toe. En vroeg of laat komen er ook serieuze concurrenten in de Rotterdamse haven. Als je dan als bedrijf niet hebt laten zien bereid te zijn te vechten voor kwaliteit, dan ga je ten onder', aldus Van den Broek Humphreij.

Hij wijst er op dat verladers er ook voor kunnen kiezen naar bijvoorbeeld Antwerpen of Hamburg uit te wijken. 'Handelsbedrijven zijn er niet om de Rotterdamse haven in stand te houden, ze hebben alleen belang bij een betrouwbare goederenstroom. Als de stakingen aanhouden, moeten zij fabrieken stil leggen omdat grondstoffen niet op tijd aankomen. Dramatisch, zeker omdat er recent enorme vertragingen zijn geweest door computerproblemen bij ECT. De betrouwbaarheid van de Rotterdamse haven is in het geding, en daarmee zet het personeel van ECT veel meer op het spel dan een werkrooster.'

'Handelsbedrijven hebben keer op keer een probleem zodra het tegenzit bij ECT. Het is nog maar een paar maanden geleden dat er enorme vertragingen waren bij ECT als gevolg van computerproblemen. Ook congestie heeft in het verleden verladers voor problemen gesteld. Nu zijn het weer wilde stakingen. Het wordt wederom pijnlijk duidelijk dat niet alleen de komst van de Tweede Maasvlakte, maar ook de komst van meer aanbieders in de haven op een warm onthaal aan de kant van het bedrijfsleven kunnen rekenen.'

Zorgen containerbinnenvaart
Het CBRB maakt zich ernstig zorgen om de gevolgen van deze stakingen bij ECT voor de afhandeling van de containerbinnenvaart. 'Na de dramatische vertragingen als gevolg van de invoering van een nieuw computersysteem in mei 2006, het naijleffect daarvan in de zomer van 2006, vervolgens een aantal stormvertragingen en vertragingen in deepseaschedules, is dit nu de zoveelste keer dat de gang van zaken bij ECT uit de hand loopt.'

Het is voor het CBRB duidelijk dat al deze vertragingen - door welke reden dan ook ontstaan - niet alleen ECT maar ook de containerbinnenvaartsector zeer veel (financiële) schade berokkenen. 'De barge operators krijgen wederom te maken met de inhuur van extra schepen, overliggeld, extra gasolie, overwerk op de achterlandterminals, shifters, truckingkosten en dergelijke, om toch hun klanten te kunnen blijven bedienen. Dit drijft de kostprijs per TEU nog verder op, maar de barge operators kunnen deze extra kosten niet of nauwelijks doorberekenen aan hun opdrachtgevers.'

Omgekeerde modal shift
Los van de staking bij ECT sprak het CBRB zich al eerder uit voor hogere tarieven in de containerbinnenvaart. Daarnaast komt ook de betrouwbaarheid van de containerbinnenvaart in toenemende mate onder druk te staan. 'Een omgekeerde modal shift is het gevolg', stelt het CBRB in een verklaring.

De binnenvaartorganisatie wijst erop dat een betrouwbare binnenvaartsector essentieel is voor de Rotterdamse haven: 'Van de binnenvaart wordt op de Tweede Maasvlakte een aandeel van maar liefst 45% in de modal split verwacht. Uiteindelijk komt, als gevolg van deze stakingen en andere vertragingen, ook de betrouwbaarheid van de Rotterdamse haven op het spel te staan.'

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.