Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Boegbeelden van de Binnenvaart

27-11-2006

Hoe deden de boegbeelden van de binnenvaart het in de Tweede Kamerverkiezingen? Schuttevaer-directeur Kees de Vries gaf in Weekblad Schuttevaer vóór de verkiezingen zijn persoonlijke Top 10 van Kamerleden/kandidaten met betekenis voor de binnenvaart. Maandag maakte de Kiesraad de aantallen (voorkeur)stemmen bekend. Zijn 'onze' boegbeelden er beter van geworden?

Twee Kamerleden uit de Top 10 komen niet terug door fors zetelverlies bij de PvdA: Jan Boelhouwer en Co Verdaas. Van de anderen is er maar één die de drempel voor een voorkeurszetel haalde: Sharon Dijksma van de PvdA, met 23.833 stemmen (6.810 in 2003). Een opmerkelijke stijger is Jan Mastwijk van het CDA, met 10.602 stemmen tegen 2.106 in 2003. Kees van der Staay van de SGP raakte met 5.878 een flink aantal stemmen kwijt ten opzichte van 2003 (8.060). Datzelfde geldt voor Arie Slob van de ChristenUnie met nu 4.612 stemmen tegen 10.281 bij de vorige Kamerverkiezingen.Ineke Dezentjé Hammink Bleumink van de VVD zag met 2.423 stemmen haar aantal van 2003 (5.032) halveren.

CDA'er Roland Kortenhorst, die als voorzitter van het Bureau Voorlichting Binnenvaart niet voorkwam in de Top 10, haalde 1.468 stemmen binnen tegen 2.300 bij de vorige verkiezingen. Eddy van Hijum van het CDA boekte met 1.422 stemmen relatief de grootste winst (576%) tegenover 247 stemmen uit 2003. Lia Roefs van de PvdA deed het met 1.393 ook beter dan in 2003 (1.077). Hetzelfde geldt voor Arda Gerkens van de SP, die 1.098 stemmen haalde tegen 883 in 2003.

En nu maar afwachten of ze ook allemaal weer de binnenvaart in hun portefeuille krijgen...

Kees de Vries (KSV, BVB, ...) heeft in zijn column in Weekblad Schuttevaer (18 november, pagina 5 bovenaan) helder beschreven wat de politieke betekenis van partijen is voor de binnenvaart:

"Sommige grote kamerfracties hebben zelfs speciale binnenvaartwoordvoerders zoals het CDA (Eddy van Hijum). Maar de meeste aandacht voor binnenvaartzaken ontstaat tot op heden omdat de kleinere fracties op links SP, of rechts, SGP of ChristenUnie, een motie of een amendement voor ons indienen. Hierdoor werd de minister de afgelopen jaren bijvoorbeeld gedwongen meer geld en aandacht aan binnenvaartzaken te besteden.

"Het grappige is, dat de grotere fracties in de Tweede kamer meestal eerst afwachten waar SP en/of SGP mee komen. Want de mening heeft postgevat dat bij deze twee fracties de grootste binnenvaartkennis aanwezig is. In grote lijnen gaat het meestal als volgt: SP, SGP of CU nemen het initiatief. Het CDA sluit zich daar vaak bij aan. De VVD doet dit alleen als het niet nadelig is voor investeringen in wegen en de PvdA geeft als oppositie vooral steun als ze de regering dwars kan zitten.

"Maar het is ook voorgekomen dat de hele Tweede Kamer, behalve Lijst Pim Fortuyn (LPF), de minister dwong door te gaan met verruiming van het Wilhelminakanaal. Maar in grote lijnen bouwt het binnenvaartfront zich altijd eerst vanuit uiterst links en rechts naar het midden toe op."

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.