Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Belastingdienst dreigt schepen stil te leggen

08-12-2006

ROTTERDAM 8/12 - De Belastingdienst Rotterdam-Rijnmond heeft 35 scheepsnamen doorgegeven aan de douane en de Rivierpolitie. Op het moment dat zij één van deze schepen zien, dienen ze aan de ketting te worden gelegd vanwege een vaak forse belastingschuld. Ook tweehonderd andere binnenvaartondernemers hebben een dermate hoge belastingsachterstand dat aan de ketting leggen dreigt. Hen wordt geadviseerd snel contact op te nemen met hun boekhouder of financieel adviseur zodat wellicht nog een betalingsregeling of schuldsanering kan worden afgesproken.

Dat werd duidelijk in een gesprek tussen de Belastingdienst, een aantal banken en  binnenvaartboekhouders dat werd georganiseerd door Steunpunt Binnenvaart.

Verscherping
Vorig voorjaar kondigde de Belastingdienst een verscherping aan van de inning van belastinggelden en -schulden. Uitstel van belasting betaling zou concurrentie verstorend werken ten opzichte van ondernemers die wel op tijd betalen en daarbij wenst de Belastingdienst niet langer als oneigenlijke kredietverlener op te treden.

Inmiddels zijn de gevolgen van dat verscherpte beleid ook in de binnenvaart duidelijk. 'De Belastingdienst spreekt bij de 35 namen die al zijn doorgegeven van 'hopeloze' gevallen, mensen die stapels blauwe enveloppen hebben liggen, die ze vaak niet eens meer open durven te maken', zegt Lilian van Hiele van Steunpunt Binnenvaart. 'Die mensen/bedrijven zijn waarschijnlijk alleen nog met behulp van een goede binnenvaartboekhouder te redden. Die kan, als het bedrijf levensvatbaar is, wellicht nog een speciale betalings- of schuldsaneringsregeling bedenken, al dan niet middels een uitkering bijzondere bijstand.' Maar ook de tweehonderd andere bedrijven zitten duidelijk al in de gevarenzone. Ook hen wordt geadviseerd contact op te nemen met een goede binnenvaartboekhouder of daar via het AMVV-Steunpunt ( tel. 0620-112319) een beroep op te doen.  

Kleine groep probleemgevallen
De Belastingdienst Rotterdam-Rijnmond verwerkt de naar schatting 3000 aangiftes (zo'n duizend ondernemingen) van binnenvaartondernemers zonder vast woonadres. In principe gaat het dus maar om een kleine groep probleemgevallen. 'Het is weliswaar een kleine groep, maar de consequenties van aan de ketting leggen of een faillissement kunnen dramatisch zijn en daarom willen we de betrokken ondernemers graag helpen', zegt Van Hiele.
'De meeste banken hebben al aangegeven geen extra krediet te willen geven om belastingachterstanden te betalen en op het moment dat je echt in de problemen komt, blijven de schulden je achtervolgen. Wat moet je als je toevallig ook nog een onverkoopbaar schip hebt, of zelfs nog meer schuld dan opbrengst? In de meeste gevallen hebben mensen die dan stoppen met varen ook geen recht op een bijstandsuitkering. Die krijg je pas als je minder dan 5000 euro vermogen hebt, of voor een echtpaar minder dan 10.000 euro. Als je meer vermogen hebt moet je dat eerst 'opeten'. Zeker voor een binnenvaartondernemers, die aan boord wonen en werken, is de impact van aan de ketting leggen of een faillissement enorm. Dat is ook de reden dat we mensen proberen te helpen, temeer omdat het in de meeste gevallen echt niet over onoverkomelijke bedragen of 'slechte ondernemers' gaat', aldus Van Hiele.

Reserveren
Belangrijkste redenen voor de belastingachterstanden bij de Belastingdienst zijn de soms grote inkomensverschillen van het ene op het andere jaar. De ene keer hoeft nauwelijks belasting te worden betaald, het jaar daarop ineens heel veel en het kan voorkomen dat er, inclusief voorlopige aanslagen, in één jaar drie aanslagen op de mat vallen. Als er dat jaar net een grote reparatie of investering heeft plaatsgevonden, kan het lastig zijn voldoende geld voor de belasting te reserveren. Ook ontstaan regelmatig problemen doordat aanmaningen op de mat vallen terwijl de schipper lang van huis is. Het is wat dat betreft altijd verstandig post van de belastingdienst naar uw boekhouder te laten sturen, adviseert het Steunpunt Binnenvaart. Die kan in de gaten houden of u in staat bent de aanslagen binnen de gestelde termijn te voldoen.

Ook de afdracht van de loonheffing zorgt vaak voor problemen. Binnenvaartondernemers mogen die afdracht halfjaarlijks doen. Als je een paar mensen in dienst hebt kan dat in de tienduizenden euro's lopen en het is niet altijd eenvoudig dat geld daarvoor te blijven reserveren. Het is overigens zowel bij de loonheffing als de omzetbelasting mogelijk een kwartaal- of maandaangifte te doen. U kunt dat regelen met uw boekhouder of belastinginspecteur. Schroom niet deze mensen om hulp te vragen. Voorkomen is ook hier echt beter dan genezen!

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.