Wanneer die gelegenheid daar wel was geweest dan hadden wij BP kunnen informeren over komende besluitvormingsrondes op 19 en 20 december a.s. bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR). Hier komen de overgangsperioden voor de verplichtstelling van dubbelwandige tankschepen aan de orde. Ook had het CBRB BP kunnen informeren dat de CCR al in 2005 heeft besloten dat er in 2009 in het ADNR criteria worden opgenomen voor het verplicht stellen van dubbelwandige schepen voor het vervoer van zogenoemde watergevaarlijke stoffen. De precieze indelingscriteria en de soorten stoffen zullen tijdens de komende zitting in Straatsburg ook worden besproken.
Het CBRB heeft dankzij de inzet van zijn Werkgroep ADNR en Ledengroepen OPTO en Tankvaart in mei van dit jaar een rapport opgesteld met voorstellen voor een geleidelijke invoering daarvan. Uitgegaan wordt van overgangsperiodes die lopen van 2012 tot 2018. De eisen van dubbelwandigheid van 2012 zouden bijvoorbeeld kunnen gaan gelden voor producten als zware stookolie en in 2018 voor gasolie en diesel.
Het versneld invoeren door opdrachtgevers van de eis van dubbelwandigheid voor producten die nu nog niet dubbelwandig hoeven te worden vervoerd, zet de markt aan twee kanten onder druk.
Vraag en aanbod
Grofweg kan men zeggen dat er op dit moment van de ongeveer 1500 tankvaartschepen er circa 500 dubbelwandig zijn. Het aantal nieuw te bouwen dubbelwandige schepen per jaar bedraagt ongeveer 45. De fasering die het CBRB heeft voorgesteld gaat uit van een geleidelijke overgang van enkelwandigheid naar dubbelwandigheid, zonder dat er capaciteitsproblemen zouden ontstaan en de kans op marktontwrichting zoveel als mogelijk wordt voorkomen.
Het CBRB respecteert de besluitvormingsprocessen van individuele partijen en onderkent de maatschappelijke druk naar meer veiligheid door de invoering van een dubbelwandige vloot.
Het CBRB betwijfelt echter dat wanneer bedrijven alleen nog maar dubbelwandige schepen zullen accepteren de vraag naar en het aanbod van dubbelwandige schepen op de markt in onbalans zal geraken.
Een ander aspect betreft de gevolgen voor de huidige enkelwandige vloot. De kans dat hierdoor spoedig een ernstige crisis in dit deel van de vloot zal ontstaan, iets waarvoor wij al jaren de vrees hebben uitgesproken, is hierdoor zeer reëel geworden. Het CBRB spreekt de vrees uit dat een mogelijke crisis gevolgen kan hebben voor de maatschappelijk gewenste overgang naar dubbelwandigheid.