Multinaut richt zich nog uitsluitend op het bevrachten van particuliere schepen tussen Nederland/België, het Rijnstroomgebied en de Donau. Door afscheid te nemen van de Donau-duwvaart en de tankvaart is het kantoor in rustiger vaarwater terechtgekomen.
Peter Jedlicka: 'Dadurch kann nun der Blick auf zukünftige Expansionen gerichtet werden.' Hij wijst op de sterke groei van de transportmarkt in Oostenrijk's oostelijke buurlanden. De concurrentie van de spoorwegen is hard, maar ondanks nautische nadelen op delen van de Donau is de binnenvaart daar met z'n flexibiliteit goed tegen opgewassen.
Met vijf medewerkers op kantoor in Wenen, 15 vast gecharterde schepen en de inzet van vrije scheepsruimte, vooral van Nederlandse particulieren, heeft Multinaut in 2006 zo'n 425.000 ton lading vervoerd over het lange traject tussen de ARA-havens en de bovenloop van de Donau. De omzet lag afgelopen jaar rond de 9 miljoen euro.
• Gecombineerde lading in de Caesar. Foto: Multinaut.
Door de verscheidenheid in de vloot (van 500 tot 2000 ton, enkel schip of koppelverband) vervoeren schepen van Multinaut ook regelmatig kleinere partijen (vanaf 300 ton). Twee schepen zijn voorzien van flexibele scheidingswanden, waardoor stukladingen als transformatoren tegelijk met bijvoorbeeld losgestorte agrobulkladingen geladen kunnen worden.
• De Dayer laadt een transformator. Foto: Multinaut.