Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

VBR: 'Internet zorgt voor ommekeer in droge lading'

27-01-2007

ANTWERPEN 27/1 - Particuliere tankvaartondernemers (PTO's) kunnen niet worden gedwongen door contracten die zij niet mede ondertekend hebben. Zij zouden zich, naar het voorbeeld van de droge lading, massaal moeten aanmelden op www.vrachtindicator.nl voor meer positieve invloed op de prijsvorming. Mekkeren bij bevrachters over benadeling door BP helpt niet, massaal organiseren wel.

Die duidelijke boodschap had voorzitter Amand Bauwens van de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) gisteravond tijdens de VBR-jaarvergadering. In zijn jaarrede stond Bauwens uitvoerig stil bij de verslechterde verhoudingen in de tankvaartmarkt als gevolg van de overgang van enkel- naar dubbelwandige schepen.

Ommekeer
Met lichte triomf noemde hij 2006 - het negende jaar in een vrije markt - voor de droge lading het jaar van de ommekeer. 'Volgens insiders was 2006 het eerste jaar dat er een ommekeer in positieve zin is gekomen. De nieuwste communicatiemogelijkheden hebben ongetwijfeld een flinke bijdrage geleverd aan deze ommekeer. Het gebruik van internet aan boord is nu echt op gang gekomen en door er meer gebruik van te maken hebben de particuliere binnenvaartondernemers dagdagelijks de mogelijkheid een goede kijk op de marktsituatie te verkrijgen, waardoor ze niet langer door bevrachters op het verkeerde been worden gezet.'

Bauwens' voorzitterschap werd door de VBR-ledenvergadering opnieuw met een jaar verlengd. De voorzitter herinnerde eraan dat de vereniging over twee jaar '75 jaar jong' is. 'VBR werd opgericht in 1934, dat waren de crisisjaren met kort daarna de Tweede Wereldoorlog. In de archieven van onze vereniging hebben wij kunnen vaststellen dat zelfs tijdens de oorlog de belangenbehartiging van de leden geen loze woorden waren. Men slaagde er in vele gevallen zelfs in om te voorkomen dat jonge schippers naar Duitsland werden weggevoerd. Binnenschepen moesten immers kunnen varen en dat ging niet zonder schippers...', memoreerde Bauwens.

Nek durven uitsteken
'Er zijn in de VBR dus altijd bestuurders geweest die hun nek durfden uit te steken. Gelukkig behoren deze donkere tijden al meer dan 60 jaar tot het verleden en is er nu een Europese Unie, waardoor er dan weer nieuwe uitdagingen voor in de plaats gekomen zijn.' De 'reders' die 50 jaar geleden nog van aan de wal het bedrijf runden, zijn er nu nauwelijks nog, zei VBR-voorzitter Bauwens. 'Bijna al onze leden, en dat zien we ook bij onze zusterorganisaties, zijn zelfvarende ondernemers. Dat heeft zijn gevolgen op alle niveau's van de belangenbehartiging. Ook voor VBR tikt de klok. We zullen naar het voorbeeld van onze noorderburen mee moeten evolueren naar een permanent dagelijks bestuur. Cijfermatig zal men ook in België verplicht zijn om de krachten te bundelen, want met 1200 binnenvaartondernemers en een organisatiegraad van slechts enkele tientallen procenten kan geen permanentie betaald worden.'

De samenwerking op internationaal niveau met het Kantoor Binnenvaart noemde Bauwens 'dus zeker en vast toekomstgericht'. In België zijn de eerste stappen gezet voor de oprichting van een federatie van binnenvaartorganisaties. Bauwens waarschuwde: 'Maar ook nu zal de financiering van deze krachtenbundeling ons zorgen baren.' Hij deed een voorzet om die nood op voorhand te lenigen: 'Met de fictieve renteopbrengsten, van de schijnbaar vastgevroren reservefondsen, zou het niet meer dan normaal zijn dat ook de federale overheid laat zien dat zij belang heeft in een professionele gesprekspartner voor de binnenvaart. Een gesprekspartner die breed gedragen wordt door alle binnenvaartorganisaties, die naam waardig, zowel in Wallonië als in Vlaanderen.'

Aandelenbeurzen als voorbeeld
Al aan het begin van zijn jaarrede ging Bauwens dieper in op het belang van internetsites als www.vrachtindicator.nl en www.batellerie.net. 'Het is de bedoeling van de initiatiefnemers dat men via deze sites, naar het voorbeeld van de aandelenbeurzen - waar ook continu de koers van de aandelen op de voet gevolgd kan worden - voor de binnenvaart de actuele tarieven naar verschillende bestemmingen kan volgen. Algemeen wordt erkend dat deze actuele informatie, in de droge lading, enorm heeft bijgedragen aan de positieve vrachtontwikkeling in 2006', zei Bauwens. 'De tankvaart is hier jammer genoeg onvoldoende bij betrokken geweest.'

'Terwijl men in de droge lading met een gestaag toenemend aantal - en dan heb ik het over een 600 deelnemers - reeds gebruik maakt van deze informatie, zijn er dat voor de tankvaart slechts enkele tientallen. Ik stel mij de vraag: heeft men in de tankvaart schrik voor de macht van de bevrachter? Deze angst is volledig onterecht, want de gegevens op www.vrachtindicator.nl zijn volledig anoniem. Het is uitsluitend de massale deelname die garant staat voor de geloofwaardigheid van de actuele informatie. Hier heeft de tankvaart nog een lange weg te gaan...'

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.