Zie ook:
Om 10.00 uur controleerde de Waterpolitie uit Vlissingen samen met Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in het Oostgat bij Vlissingen een met zand geladen zeeschip dat vanaf de Noordzee komend, onderweg was naar de Buitenhaven te Vlissingen. Na meting door de Waterpolitie bleek dat het schip 27 centimeter dieper was geladen dan volgens het 'International Loadline certificate' is toegestaan. De 50-jarige schipper uit Goes werd proces-verbaal aangezegd.
Om 12.00 uur constateerden de beide diensten in het Oostgat bij een met zand geladen zeeschip dat het 13,5 centimeter te diep lag. Het schip was van de Noordzee onderweg naar het Vaarwater langs de Hoofdplaat om daar in binnenschepen te lossen. IVW hield het schip omstreeks 12.45 aan en gaf de schipper opdracht naar de Buitenhaven te Vlissingen te varen. Nadat het schip had uitgepompt en weer op zijn ijken lag kon het om 16.20 uur weer vertrekken. De 42-jarige schipper uit Bruinisse kreeg ook proces-verbaal voor het niet bijhouden van het oliejournaal overeenkomstig de regels van de Wet tot voorkoming verontreiniging door schepen. In het journaal was niets bijgehouden over de afgifte van oliehoudende restanten, de afgifte van lenswater en de hoeveelheden die aan boord in de verschillende tanks werden bewaard.
De Waterpolitie en de Inspectie Verkeer en Waterstaat voeren dit jaar vaker gerichte controles uit op zeegaande schelpen- en zandzuigers.