Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Beetje gasolie in Oude Maas na aanvaring

26-02-2007

HEERJANSDAM 26/2 - Op de Oude Maas bij Heerjansdam kwamen vanmorgen omstreeks half negen twee schepen met elkaar in aanvaring. Door de aanvaring ontstond er aan boord van de met 2400 ton gasolie geladen tanker Kaapstad II een scheurtje in één van de ladingtanks waardoor een geringe hoeveelheid gasolie in het oppervlaktewater lekte. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Zie ook:

De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) uit Dordrecht onderzocht het ongeval en kwam tot de conclusie dat de oorzaak van de aanvaring te wijten was aan kortsluiting aan boord van één der schepen waardoor het onbestuurbaar raakte. Dit schip, de Tender 1, een zeeschip dat gebruikt wordt als opleidingsschip voor loodsen, voer op dat moment naast een met gasolie geladen binnenvaarttanker. Doordat het zeeschip onbestuurbaar raakte voer het tegen de zijkant van de tanker. In de hoek tussen het gangboord en de huid van de tanker ontstond een scheurtje waardoor een straaltje gasolie naar buiten spoot.

Lekkage snel gestopt
Snel handelen van de tankerbemanning zorgde ervoor dat de lekkage snel werd gestopt en de verontreiniging minimaal bleef. Het schip ligt nu in de Zeehaven te Dordrecht waar de lading door een andere tanker wordt overgenomen. Het zeeschip heeft bij de aanvaring geen schade opgelopen. Verder technisch onderzoek moet uitwijzen waardoor de kortsluiting is ontstaan.

Lisette Reitsma van bevrachter Interstream Barging zegt in Weekblad Schuttevaer dat de schade aan de Kaapstad II ontzettend meeviel. ‘Het is alleen zo jammer dat de majors het schip direct op de zwarte lijst zetten. Ik heb ze vanmorgen zelf gebeld, maar de eerste fax is al binnen dat ze de Kaapstad II niet meer willen inzetten. Als we het reparatierapport kunnen laten zien zijn we er natuurlijk zo weer van af, maar het is niet leuk voor de schipper. Die kon er helemaal niets aan doen.’

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.