Zie ook:
De stiptheidsactie is de zoveelste in een rij van arbeidsconflicten, die telkens weer tot leiden tot vertragingen. Eerder waren er stakingen bij de havenbedrijven ECT en Smit.
Betrouwbaarheid op het spel
'De betrouwbaarheid van de Rotterdamse haven staat op het spel', zegt EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij. 'Het bedrijfsleven is telkens weer de dupe van een arbeidsconflict waar zij zelf geheel buiten staat. Daardoor komen goederen te laat aan en kunnen klanten niet worden bediend.' FENEX-directeur Liesbeth Slappendel stelt: 'Hoe langer dit voortsleept, hoe groter de schade. Hier moet dus snel een einde aan komen.'
Gevolg van acties en stakingen is dat bedrijven imagoschade lijden omdat zij niet hun afspraken over levering na kunnen komen. Van den Broek Humphreij: 'Dat is fnuikend voor de Nederlandse economie. De uitvoerders van deze acties beseffen niet dat verladers, en niet de minste, nu al kiezen voor andere Europese havens zoals Antwerpen en Hamburg. Zij laten Rotterdam liggen. De betogers zetten hiermee dus hun eigen baan op het spel.'