Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Rotterdam regelt extra ligplaatsen na de stremming

30-03-2007

ROTTERDAM 30/3 - Havenbedrijf Rotterdam stelt extra wachtplaatsen beschikbaar voor de binnenvaart als de stremming van de Rijn bij Keulen wordt opgeheven, meldt Koninklijke Schuttevaer. De havenmeester verwacht dan tijdelijk een extra toestroom van tientallen schepen.

Zie ook:

Veel van die binnenvaartschepen hebben als uiteindelijke bestemming de haven van Rotterdam. Met een aandeel van bijna 60 procent is de binnenvaart de belangrijkste achterlandverbinding van de grootste haven van Europa en de Rijn is de belangrijkste vaarweg.

De eerste schepen worden veertien uur nadat de Rijn is vrijgegeven, in Rotterdam verwacht.
De tijdelijke wachtplaatsen liggen verspreid over de gehele haven; zowel het stadsgebied, Botlek als Europoort/Maasvlakte. De maatregel is van kracht direct na het opheffen van de blokkade en geldt maximaal een week. Rederijen die hiervan gebruik willen maken, dienen zich vroegtijdig via marifoonkanaal 11 in verbinding te stellen met de Verkeerscentrale Rotterdam of de Verkeerscentrale Hoek van Holland. Inlichtingen kunnen verkregen worden bij de wachtchefs van de Verkeerscentrale Botlek (010-2522601) en de Verkeerscentrale Hoek van Holland (010-2522801).

Stilte voor de storm
In de Rotterdamse haven heerst stilte voor de storm, schrijft het Algemeen Dagblad. Als de stremming in de Rijn bij Keulen uit de weg is geruimd, veroorzaakt de golf schepen die vanuit Duitsland deze kant op komt waarschijnlijk lange wachttijden bij Rotterdamse terminals. De hele binnenvaart zal daar last van hebben, uit Nederland en daarbuiten.

Dat is voor de Rotterdamse haven de derde tegenvaller in korte tijd. De staking van sleper Smit en de douane bezorgen de grootste haven van Europa al de nodige hoofdbrekers. Binnenvaartschippers wachten bij normale bedrijvigheid soms al vijftien uur in de rij om (een deel van) hun lading af te leveren. Wanneer de ’kurk’ uit de Rijn is, zal de file op het Rotterdamse water alleen maar toenemen. Voor schippers die per dag betaald krijgen is dat niet zo’n ramp, maar voor degene die per afgeleverde container geld krijgt, zijn de wachttijden een bittere pil.

De stop in de rivier werkt nu al 'flink verstorend voor de logisitiek', zegt Maira van Helvoirt, secretaris van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, in de krant. Operators zeggen afspraken met bedrijven af, omdat ze geen schepen kunnen leveren. Maar havenbedrijven zitten nog niet klem, zo lijkt. Europees Massagoed Overslagbedrijf, gespecialiseerd in kolen en ijzer, kan minder intensief de binnenvaart laden, vertelt een woordvoerder. 'Dat is jammer, maar geen ramp. We hebben gelukkig kleine voorraden, dus geen ruimtetekort.' De kolencentrales in Duitsland kunnen ook nog een tijd vooruit zonder nieuwe aanvoer. Die hebben juist veel reserves. Ook ECT, de grootste containerterminal van Europa heeft geen ruimtegebrek, zegt een woordvoerder.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.