Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Excelsior: te zwaar en verkeerd beladen

22-08-2007

DUISBURG 22/8 - De Excelsior was niet alleen te zwaar beladen, de containers waren bovendien volledig instabiel gestapeld. Vier maanden nadat het containerschip Excelsior bij Keulen een deel van de 32 containers verloor, bevestigt woordvoerder Rolf Haferkamp van de Staatsanwaltschaft Duisburg dat eerdere veronderstellingen kloppen. Het ongeval op 25 maart hield de Rijn vijf dagen dicht voor alle scheepvaartverkeer.

Zie ook:

'Das muss man sich so vorstellen, als ob rechts oben alle schweren und links oben alle leichten Container aufgestapelt wurden', zegt Haferkamp in Rundfunk Online. Getuigen hadden de instabiliteit van het schip al vanaf Mannheim opgemerkt. De 64-jarige Duitse kapitein en de tweede kapitein, een 48-jarige Tsjech, worden nu geconfronteerd met de uitkomsten van het justitie-onderzoek. 

De twee kapiteins worden verdacht van het in gevaar brengen van het scheepvaartverkeer, het onverantwoord omgaan met gevaarlijke stoffen en goederen, en verontreiniging van het oppervlaktewater. Justitie overweegt vervolging in te stellen.

Containers gewogen
Om de instabiele belading met zekerheid te kunnen vaststellen werden de containers gewogen en de gewichten vergeleken met de laadlijsten en douanepapieren. Justitie en politie sloten al eerder niet uit dat het stabiliteitsprobleem nog door overbelading zou zijn versterkt. De complete lading van de Excelsior werd door het Staatsanwaltschaft in beslag genomen. Bij controle bleken containers duidelijk zwaarder dan op de laadlijsten werd vermeld.

Uit expertonderzoek moet blijken in hoeverre de scheur in het voorschip, die al in september 2006 was ontstaan en waardoor op de dag van het ongeluk water naar binnen liep, het ongeluk mee heeft veroorzaakt.

Het goede nieuws voor het milieu is dat de gevreesde verontreiniging met 15 ton bijtende zuren niet heeft plaatsgevonden. Er is een container met gevaarlijke stoffen zwaar beschadigd, maar er is maar betrekkelijk weinig milieuschadelijke stof in het Rijnwater terechtgekomen. De regionale milieudienst heeft tijdens metingen de afgelopen week geen schade kunnen vaststellen.

Snel en probleemloos

'Alles läuft wieder normal', zei een politiewoordvoerder zaterdag tegenover de WDR, over het scheepvaartverkeer op de Rijn na de vrijgave vrijdagavond. Volgens de Duitse waterpolitie zijn de binnenvaartschepen veel sneller en probleemlozer gaan varen dan verwacht. Het ingestelde oploopverbod en de verplichte rechtsvaart (kmr 670 tot kmr 700) werden zaterdag 07:00 uur opgeheven. De vaarwegbeheerder heeft na de vrijgave van de Rijn bij Keulen tot maandagmorgen 2 april 08:00 uur ook een oploopverbod en verplichte rechtsvaart ingesteld voor het traject van Erbach (km 514) tot Ingelheim (km 520) in beide richtingen.

31.3 - Gegen 07:00 Uhr sind heute die Beschränkungen für die Schifffahrt im Raum Köln aufgehoben worden, da der Schiffsverkehr völlig reibungslos abläuft. Allein die Anzahl der Fahrzeuge auf dem Rhein ist heute etwa drei mal so hoch wie an einem normalen Samstag, da sich die Binnenschiffer natürlich auf die Freigabe zum Wochenende eingerichtet hatten. Die Einsatzkräfte ziehen nach diesem Einsatz eine positive Bilanz. Eine so große Zahl von Schiffen reibungslos wieder in Fahrt zu bekommen, gelang nur dank der vertrauensvollen und disziplinierten Zusammenarbeit zwischen Binnenschiffern sowie Polizei und Wasser- und Schifffahrtsamt.
30.3 - 22:45 Uhr - Nach wie vor läuft der Schiffsverkehr störungsfrei. Das Schiffsaufkommen in der Talfahrt wird schon langsam weniger. Die Lücken zwischen den einzelnen Fahrzeugen betragen nun schon mehrere hundert Meter. In der Bergfahrt dürfte sich die Situation in den nächsten zwei Stunden deutlich entspannen.

30.3 - 21:15 Uhr - Ein großes Lob an die Binnenschiffer. Sehr professionell, ruhig und gelassen haben die Binnenschiffer auf die Freigabe der Schifffahrt reagiert. Völlig ohne Komplikationen haben sie ihre Fahrt angetreten, sich eingereiht und die Arbeit der Einsatzkräfte wirklich gut unterstützt. Berg- und Talfahrt laufen nun ohne die geringsten Schwierigkeiten wie an der Schnur gezogen aneinander vorbei durch Köln. Nicht ein lautes Wort war im Schiffsfunk zu hören. Alle sind froh, endlich weiter fahren zu können.
Wasserschutzpolizei NRW

Om de extra toestroom van schepen te verwerken bleven de sluizen op de Moezel continu in bedrijf.

WSA Keulen heeft zaterdag verder gezocht naar de drie nog vermiste containers. 'We staan voor een raadsel', zei woordvoerder Markus Neumann. Hij spreekt vermoedens tegen als zouden de containers in de vernieling geraakt zijn en zou de inhoud zich in de Rijn verspreid. 'Of ze zijn in één of ander gat verdwenen, òf ze hebben helemaal nooit bestaan', aldus Neumann. Maandag wordt verder gezocht.

In een scheepvaartbericht wordt er nogmaals op gewezen dat voor de vaart door het gebergte (kmr 412 tot kmr 590, beide richtingen) de aflaaddiepte van schepen afgestemd moet zijn op de Pegel Oestrich. Te diep beladen schepen moeten lichten voordat ze het gebergte invaren. Om vastvaren en vaarwegblokkades te voorkomen wordt door de Wasserschutzpolizei versterkt gecontroleerd. Risicoschepen moeten rekening houden met een doorvaarverbod.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.