Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Twentekanaal dicht voor sluisreparatie bij Delden

01-06-2007

EEFDE 1/6 - Rijkswaterstaat voert reparatiewerkzaamheden uit aan de sluizen Delden en Eefde in de Twentekanalen. Dit weekend is de scheepvaart bij Delden gestremd.

Zie ook:
Enige tijd geleden bezweek onverwacht een lager in het ophaalmechanisme van sluis Eefde, met een stremming voor de scheepvaart als gevolg.
Vanwege het grote economische belang van het scheepvaartverkeer op de Twentekanalen, neemt Rijkswaterstaat het zekere voor het onzekere.
Gelijktijdig met de reparaties in februari aan Sluis Eefde zijn daarom de tandwielkasten van alle sluizen in het Twentekanaal nader geïnspecteerd.

De tandwielkasten zijn een belangrijk onderdeel van het ophaalmechanisme van de hefdeuren in de sluizen. Zij verbinden de elektromotoren met de kettingen waarmee de deuren worden bediend. Iedere sluis heeft er minstens twee per hefdeur.
De conclusie van het onderzoek is als volgt: de meeste tandwielkasten van de sluizen Delden, Hengelo en Eefde verkeren momenteel in goede staat. Voor enkele tandwielkasten geldt dat op korte termijn onderhoud nodig is. Voor de overige tandwielkasten is dat op langere termijn nodig, om ze in goede staat te houden.

Stremming tijdens werkzaamheden
In Eefde zijn in februari al de lagers in één van de tandwielkasten vervangen. In april werden daar nog eens tandwielen en lagers vervangen.
Bij sluis Delden moeten de lagers van één van de tandwielkasten op korte termijn worden vervangen. Dat gebeurt gelijktijdig bij de andere tandwielkast van dezelfde hefdeur. Sluis Delden wordt van vrijdag 1 juni 18:00 uur tot maandag 4 juni 06:00 uur onder handen genomen.
Het scheepvaartverkeer is daardoor gestremd.

Overleg met gebruikers
De planning van de werkzaamheden is in nauw overleg met de bedrijven aan de Twentekanalen vastgesteld. De bedrijven zijn afhankelijk van transport via het Twentekanaal. De prioriteit van Rijkswaterstaat ligt dan ook altijd bij het voorkomen van ongeplande stremmingen. De bedrijven hebben dan in elk geval de tijd om hun logistieke processen aan te passen en zich voor te bereiden. Met de gebruikers is daarnaast voortdurend contact over de voortgang van de reparaties.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.