Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Verkeerspost Tiel wordt vernieuwd

23-05-2007

TIEL 23/5 - Rijkswaterstaat renoveert in de tweede helft van 2007 de verkeerspost Tiel. De werkzaamheden beginnen in juni. Als alles volgens plan verloopt, opent de vernieuwde post eind oktober de deuren. De totale renovatie is in maart 2008 gereed. De belangrijkste ingreep bestaat uit de vervanging van het verkeersbegeleidingssysteem en alle technische apparatuur. Aan de buitenkant zijn nieuwe ramen ten behoeve van een vergaderzaal op de eerste etage de enige zichtbare verandering.

Webcambeeld Verkeerspost Tiel
De Waal via de webcam van de verkeerspost Tiel

De renovatie van de verkeerspost Tiel is nodig om de veiligheid en doorstroming van het scheepvaartverkeer in de toekomst te kunnen blijven garanderen. Veilig scheepvaartverkeer levert een belangrijke bijdrage aan de veiligheid van de bewoners van het rivierengebied.

Midden jaren '80
De technische systemen in de verkeerspost stammen voor een groot deel nog uit de periode van de oplevering van het gebouw midden jaren '80 en zijn nu aan vervanging toe. Hoewel het verkeersbegeleidingssysteem op zich nog goed werkt, bestaan er inmiddels nieuwere versies met uitgebreidere mogelijkheden. Andere verkeersposten langs de route Rotterdam - Duitsland (in Dordrecht en Nijmegen)  maken daar inmiddels gebruik van. De vernieuwde verkeerspost Tiel zorgt voor een eenduidig systeem op deze route.

Terwijl de verkeerspost wordt verbouwd, worden nieuwe onbemande radarposten (ORPs) geplaatst bij Heesselt en de overnachtingshaven IJzendoorn en de bestaande ORP bij Beneden Leeuwen vervangen.
De ORPs zijn onderdeel van het verkeersbegeleidingssysteem in de verkeerspost en vormen feitelijk de 'ogen en oren' die de verkeersleiders in staat stellen om het scheepvaart verkeer over grote afstanden te begeleiden. De nieuwe onbemande radarposten zijn nodig om de radardekking in het verzorgingsgebied te verbeteren.

Tijdelijke behuizing
Tijdens het hoogtepunt van de werkzaamheden (kort na de bouwvak) werken de verkeersleiders acht weken lang vanuit een tijdelijke behuizing in portocabins op het terrein. De werkruimte in de post wordt dan volledige gestript en opnieuw ingericht. Dit heeft in principe geen invloed op de beschikbaarheid van de dienst. De scheepvaart wordt tijdig via de geëigende kanalen geïnformeerd over eventuele onderbrekingen.
Gelet op de aard van de werkzaamheden en de  ligging van de verkeerspost zal er tijdens de werkzaamheden voor de directe (woon)omgeving weinig overlast zijn.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.