« Vorige artikelVolgende artikel »
Tankvaartcapaciteitsopportunisme
25-06-2007
Hoezo overcapaciteit in de tankvaart? 'Met het oog op de nieuwe indelingscriteria voor het vervoer van stoffen in dubbelwandige schepen die vanaf 2009 en 2018 gaan gelden, zal de tankvloot de volle bouwcapaciteit moeten benutten, dat wil zeggen circa 60 eenheden per jaar, om uiterlijk 2018 vernieuwd te kunnen zijn', schrijft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) in zijn jongste bericht over de tankvaartmarkt.
Straatsburg lijkt helemaal 'om', want een halfjaar eerder werd er nog gewaarschuwd voor een structureel verminderde vraag. Een jaar geleden kon de toevoeging van nieuwe laadcapaciteit met een hoge productiviteit na het einde van de 'oudvoornieuw'-regeling volgens CCR zelfs 'opnieuw leiden tot een situatie van structurele overcapaciteit in de tankvaart'.
Ook in juni 2005 kon de CCR slechts bij herhaling aandringen op 'voorzichtigheid bij het nemen van investeringsbeslissingen' in de tankvaart.
Maar laat nu al die voorzichtigheid vooral varen, want anders zijn er straks geen dubbelwandige tankers genoeg. Opportunisme is zelfs de CCR niet vreemd. Het vervoer neemt af, maar na enig zoeken hebben we toch een reden kunnen vinden voor de aanhoudende nieuwbouw.