Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Kapitein Teun Vet in Maassluis herdacht

23-06-2007

VetMAASSLUIS 23/6 persbericht Nationaal Sleepvaart Museum - Veel Maassluizers weten zelfs 50 jaarna dato nog wie Teun Vet was. Zij die hem niet zelf hebben meegemaakt, hebben de naam van horen zeggen. Kapitein Vet was de legendarische gezagvoerder die bijna zijn gehele carrière op de sleepboot "Zwarte Zee (III)" voer. Het schip werd in 1933 in dienst gesteld en, naar het gevoel van velen prematuur, in 1966 aan een sloper verkocht. Tot 1963 de sterkste zeesleper ter wereld en met 4200 pk machinevermogen, zou de imposante sleper ook heden ten dage nog in de middenklasse mee kunnen en dat zegt toch wel iets.

Nietig vaartuig
Teun Vet werd in 1893 geboren. Als 12-jarige voer hij als dekknecht op havensleepboten van de Internationale Sleepdienst Maatschappij. De "Daisy" was zijn eerste boot, een nietig vaartuig vergeleken met de hedendaagse havenslepers. Binnen zes jaar, dus op zeer jonge leeftijd, was hij al schipper op één van de stadsboten.

Het was al snel duidelijk dat Teun meer in zijn mars had. In 1920, toen hij 26 jaar was, ging hij naar de zeevaartschool om zijn stuurmansdiploma Grote Sleepvaart te halen. Na nauwelijks twee jaar studie kwam hij terug als stuurman op de toenmalige "Hudson". Vier jaar later, inmiddels veel ervaringen op diverse zeeslepers rijker, werd hij bevorderd tot kapitein, eerst op de kleinere eenheden als de "Waterweg" en al snel op de grotere boten als "Seine" en "Oostzee".

Grote toekomst weggelegd
Tijdens het slepen van het Singaporedok in 1928 van Engeland naar de bestemming waar het dok naar genoemd werd, was hij één van de twee dokkapiteins. Met de "Gele Zee" maakte hij in 1931 een lange reis met de tinbaggermolen Tempilang naar hetgeen toen Nederlandsch-Indië was. Het was duidelijk dat voor hem een grote toekomst was weggelegd.

Zwarte ZeeDie werd werkelijkheid toen L. Smit & Co's Internationale Sleepdienst begin dertiger jaren besloot tot de bouw van 's werelds sterkste zeesleepboot, de hierboven al genoemde "Zwarte Zee". Het was bij rederijen gewoonte dat de oudste kapiteins gezagvoerder werden op de vlaggenschepen. In dit geval werden de oudere kapiteins gepasseerd en werd Teun Vet in één klap de meest vooraanstaande gezagvoerder.

Hoewel de oudgedienden niet blij waren erkende men later dat de directie er goed aan had gedaan een relatief jonge man op zo'n toen geavanceerd vaartuig te benoemen. Het betrof immers de eerste motorzeesleper van de maatschappij en dan bovendien nog met een voor die tijd ongekende kracht.

Reputatie gevestigd
De kwaliteiten van de "Zwarte Zee" en dus die van Teun Vet kwamen aanvankelijk maar aarzelend tot bloei. Toen er echter enkele spectaculaire sleepreizen en bergingen waren gemaakt was de reputatie van zowel vaartuig als gezagvoerder nog voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gevestigd.

In de meidagen van 1940 werd de superieure sleper door de overheid gevorderd en kreeg Teun Vet de opdracht om met zijn schip naar Vlissingen te varen en daar de nog niet afgebouwde torpedobootjager Isaac Sweers op te halen. Het was zaak het oorlogsschip uit handen van de bezetter te houden en naar Engeland te slepen. Dat lukte en sleper, sleep en bemanning werden onmiddellijk ingelijfd in de geallieerde vloot.

Invasie Normandië
Tijdens de oorleg hebben de opvarenden van de "Zwarte Zee" talloze spannende, riskante en hachelijke situaties meegemaakt. Het geheel grijs geschilderde schip was bruikbaar voor het verslepen van dokken, voor het verrichten van bergingen en voor het begeleiden van konvooien. Dat ging gezagvoerder en bemanning niet in de koude kleren zitten. In 1944 nam het schip deel aan de invasie in Normandië en op die manier werd Teun Vet c.s. betrokken bij de bevrijding van ons land.

VetNa de oorlog ging de carrière van de inmiddels beroemde gezagvoerder "gewoon" door. Zo werd van een deel van het Singaporedok, dat eigenlijk tot wrak was geworden en 25 jaar eerder mede door Teun Vet in goede staat naar het Verre Oosten was gesleept, in 1953 door hem en zijn collega's van de sleepboot "Thames", teruggebracht naar Engeland.

Zware operatie
Eind juli 1956 bleek kapitein Vet ernstig ziek. In Port Said moest hij het commando van zijn schip overdragen aan een collega en naar huis terugvliegen, waar een zware operatie hem wachtte. Na die ingreep leek hij aanvankelijk goed te herstellen en in januari 1957 kon hij als gast de proeftocht van de toen nieuwe "Clyde" meemaken. Helaas, de verbetering in zijn gezondheid was van korte duur en een nieuwe operatie was niet mogelijk. Op 23 juni 1957 overleed Teun Vet in Maassluis, 63 jaar oud.

Voor zijn vrouw en verdere familie, voor de sleepdienst, voor zijn collega's en de Nederlandse koopvaardij in het algemeen betekende het heengaan een zware slag. Anno 2007 is de reputatie van kapitein Vet eigenlijk niet overtroffen noch aangetast. Het is daarom niet verwonderlijk dat zijn familie contact heeft opgenomen met het Nationaal Sleepvaart Museum om de vele malen gedecoreerde gezagvoerder, 50 jaar na diens overlijden, op passende wijze te herdenken. De familie heeft dat in het museum gedaan op zaterdag 23 juni 2007.

Kleine expositie
Het museum zelf doet dat door middel van een speciale kleine expositie van ca. 40 foto's betrekking hebbend op de carrière van Teun Vet, met verschillende scheepsmodellen van de "Zwarte Zee (III)" en met curiosa als de onderscheidingen en zijn persoonlijke notitieboekje, waarin alle aantekeningen maakte omtrent zijn "joppen".

Tot en met 2 september 2007 is deze bijzondere tentoonstelling te zien in één van de kleinere zalen van het museum aan de Hoogstraat 1-3 te Maassluis, iedere dag geopend van 14 - 17 uur, behalve op maandag.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.