Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Eigen schuld, dikke grindbult

28-06-2007

De bouwstoffenhandel klaagt in bouwdagblad Cobouw dat zand- en grindschepen te groot worden. Bij veel betoncentrales komen ze niet meer voor de wal. Het uitventen van een grote lading grind met kleinere schepen zou de prijs opdrijven, nu al met 7 tot 15%.

Tegen zo'n verhoging van de vrachtprijs zou het kleinere schip het nog steeds graag komen brengen. Maar dat past niet in het beeld van de handel. Alles wordt duurder, móet duurder worden om er leuk aan te blijven verdienen. Daar zit 'm waarschijnlijk het èchte probleem. Door de jaren heen rekent de schipper namelijk nauwelijks méér.

Als hij er voor de vaste prijs met de handel niet meer uitkomt, bouwt de schipper een nieuw schip voor grotere partijen om nog een beetje rendabel te kunnen varen. De bevrachter/handelaar doet graag mee om de schipper nog wat meer aan zich te binden en het provisiebedrag per reis leuk op te schroeven.

Maar eens keert de wal het grote schip. Je hoeft geen econoom te zijn om uit te rekenen dat schaalvoordeel in de aanvoer per schip op den duur omslaat in hogere kosten. Eens is het water niet diep of breed genoeg meer en de kade te kort. Dan krijg je spijt dat je de schipper op z'n kleine schip nooit een cent méér wilde betalen. Dan blijven er alleen nog hele dikke bulten over.

Zand en grind van de Rijn

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.