Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Missie: Kerk moet varen over de Wolga

27-08-2007

WOLGOGRAD/MOSKOU 27/8 - Met een kerkschip wil het orthodoxe bisdom Wolgograd plaatsen langs de Wolga aandoen. Zo kunnen ook burgers in plaatsen zonder kerk hun geloof beleven. De organisatoren hopen op voldoende giften van de gelovigen.

Kerkschip - foto Kerk in NoodZie ook:

Het schip biedt een zeldzame aanblik: de gouden kerkkoepel steekt amper boven het witte stuurhuis van het schip uit. Op het bovendek van de 'Heilige Wladimir' staat een kleine kapel. De vlak oplopende romp van het schip verraadt de oorsprong als landingsvaartuig van de Russische mariniers. In plaats van soldaten zullen nu orthodoxe geestelijken er de oevers van de Wolga mee veroveren. De 'Heilige Wladimir' is de eerste varende kerk in heel Rusland.

Kerk naar de mensen
Het idee achter het varende kerkschip is simpel: als mensen niet de mogelijkheid hebben naar de kerk te komen, komt de kerk naar de mensen. 'Het schip is bedoeld voor evangelisatie langs de Wolga', legt metropoliet Herrmann van Wolgograd en Kamyschin uit in een uitgebreid artikel op de website Russland-Aktuell.

Langs de Wolga zijn er relatief weinig kerken. Wat de Bolsjewieken in de jaren '30 van de vorige eeuw niet opbliezen, werd in de Tweede Wereld, vooral tijdens de slag om Stalingrad verwoest. De kerken die de Tweede Wereldoorlog overleefden, werden daarna decennia lang verwaarloosd. Alle kerken weer opbouwen gaat het budget van het orthodoxe bisdoem Wolgograd te boven. 'Het idee van een schip, in een gebied zonder kerken met veel dorpen langs het water, bleek een prima oplossing', zegt Andrej Redlich van de hulporganisatie 'Kerk in Nood'.

Kerkvloot
De organisatie heeft de ombouw van het landingsvaartuig 'Oljokma' tot drijvende kerk gefinancierd. Zo'n 100.000 euro is er ingestoken voordat het schip in 2004 door metropoliet Hermann kon worden ingewijd. Weliswaar had de kerkgemeenschap al twee kerkschepen in de vaart, maar de 'Heilige Nikolai' en 'Heilige Innozenz' hebben geen eigen motorvermogen en moeten telkens worden versleept. Bovendien zijn ze niet geschikt voor de vaart op de snelstromende Wolga.

De driekoppige bemanning van de 'Heilige Wladimir' stuurt het schip probleemloos over het vaak ruwe water van de rivier en de stuwmeren. Als landingsvaartuig heeft het schip geen speciale aanlegsteiger nodig.

Technische problemen
Maar hoe mooi ook in theorie, de praktijk viel tot nu toe tegen. De 'Heilige Wladimir' kwam jaren de haven niet uit vanwege storingen en technische problemen. 'Deze winter werd het schip door ijsgang beschadigd', zegt Redlich. Begin juli kon er dan eindelijk een proefvaart worden gemaakt. Metropoliet Herrmann maakte van de gelegenheid gebruik voor het vieren van doop- en huwelijksplechtigheden.

Die eerste reis was ook maar van korte duur: anderhalve kilometer langs de Wyssotzky-promenade in Wolgograd voer de 'Heilige Wladimir', genoemd naar de vorst Wladimir die 1000 jaar geleden het Christendom Rusland binnenhaalde. Door geldgebrek komt het schip niet ver. 'Als er iemand is die ons een half miljoen schenkt, steken we meteen van wal', zegt metropoliet Herrmann met enige ironie. Er is op het moment geen geld om de brandstofkosten te betalen. Bovendien vaart ook een drijvende kerk in Rusland niet zonder verzekering.

Er zijn dus nog wat probleempjes te overwinnen alvorens de 'Heilige Wladimir' het anker kan lichten. Maar er gloort hoop. Als de geruchten waar zijn, kan het kerkschip aan het eind van de zomer op toernee langs de Wolga.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.