Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

10 miljoen telefoontjes per jaar minder voor de Rotterdamse haven

03-09-2007

Wereldprimeur: Port infolink introduceert nieuwe service Ladinginformatie voor expediteurs, rederijen en cargadoors
ROTTERDAM 3/9 persbericht Port Infolink – Vandaag introduceert Port infolink een wereldwijde innovatie: de service Ladinginformatie. Deze nieuwe service biedt expediteurs 24 uur per dag inzicht in de ladinggegevens van al hun containers aan boord van schepen die de haven van Rotterdam binnenkomen. Bellen met de rederij of cargadoor wordt overbodig. Jaarlijks bespaart dit 10 miljoen telefoontjes. Het Rotterdamse Port Community Systeem is de enige ter wereld met een dergelijke dienstverlening.

De service Ladinginformatie verbetert de informatie-uitwisseling tussen expediteur, rederij en cargadoor aanzienlijk. De expediteur moest tot nu toe veel bellen en mailen met de rederij of cargadoor over bijvoorbeeld ladinggegevens, verwachte aankomst- en vertrektijden van schepen. Dergelijke gegevens zijn onder meer nodig voor het goed kunnen plannen van het vervolgtransport van de lading aan boord. Met de service Ladinginformatie kan deze informatie nu 24 uur per dag eenvoudig opgevraagd worden. Daarmee besparen alle betrokken partijen zeker wel 10 miljoen telefoontjes per jaar.
 
De introductie van de service ging gepaard met een live internetuitzending. Tijdens de uitzending sprak Victor Deconinck met Rotterdamse ondernemers over het belang van de nieuwe dienst voor de Rotterdamse haven en over de meerwaarde van het Port Community Systeem. Eén van die ondernemers was Piet van den Berg, directeur Seafreight Kuehne + Nagel Nederland: “Als een van de grotere spelers in zeevracht expeditie/nvocc activiteiten betekenen minder telefoontjes meer efficiëntie en dus meer business. Een belangrijke voorwaarde is dan ook dat alle betrokken partijen meedoen”.
 
“We zijn er trots op dat het Rotterdamse Port Community Systeem met Ladinginformatie een dienstverlening biedt die nog nergens ter wereld beschikbaar is. De haven van Rotterdam zet hiermee een achterstand van twintig jaar in één keer om in een voorsprong”, zegt Rianne Groffen, manager Marketing & Sales, van Port infolink.
 
Service Ladinginformatie
De expediteur heeft met service Ladinginformatie inzicht in:
  • de ladinggegevens van al zijn containers aan boord van een binnenkomend schip
  • de wisselkoers waartegen de vracht wordt afgerekend (bootkoers)
  • de datum vanaf wanneer de expediteur staangeld is verschuldigd aan de cargadoor (demurrage)
  • het retouradres voor een lege container
  • een overzicht van alle zeeschepen die in de haven van Rotterdam worden verwacht, aanwezig of recent vertrokken zijn, inclusief de ligplaats in Rotterdam en de reisroute.

Vijf jaar Port infolink
De introductie van de service Ladinginformatie markeert het vijfjarig bestaan van Port infolink. Deze organisatie is in augustus 2002 opgericht in een gezamenlijk initiatief van het Havenbedrijf Rotterdam, de Douane en Deltalinqs. De opdracht aan Port infolink was het snel ontwikkelen van een overkoepelend Port Community Systeem. Ten opzichte van andere havens had Rotterdam hier een serieuze achterstand. Die is nu weggenomen. Met behulp van de nieuwste technologieën is een snelle en uiterst gebruikersvriendelijke dienstverlening gerealiseerd. Port infolink biedt de haven via het Port Community Systeem inmiddels zeventien verschillende services en kent reeds 2750 gebruikers. Voor meer informatie kunt u kijken op www.portinfolink.com.

Live internetuitzending
De live internetuitzending is verzorgd door NT Publishers vanuit studio Las Palmas in Rotterdam. NT Publishers is een multimediale uitgeverij die zich voornamelijk bezighoudt met transport en logistiek. Een nieuw online product is de live webcast. De uitzending van Port infolink op maandag 3 september is de eerste live uitzending en werd vertoond op www.tv.portinfolink.com.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.