Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

CBRB: 'Testen stormvloedkeringen zo kort mogelijk'

04-11-2007

ROTTERDAM 4/11 - Het testen onder stormcondities van de stormvloedkeringen in de Nieuwe Waterweg en het Hartelkanaal moet volgens de binnenvaartorganisatie CBRB met vooraankondiging en een zo minimaal mogelijke duur van de stremming plaatsvinden.

'Zowel de gebruikers van de vaarwegen als de operators en terminals in het havengebied werken met strakke tijdschema's, u zult begrijpen dat het belang groot is', schrijft CBRB-secretaris Lijdia de Groot in een brief aan de Rotterdamse havenmeester Jaap Lems. De brancheorganisatie, die ondermeer opkomt voor de belangen van containerbargeoperators, maakt bezwaar tegen het feit dat de duur van de stremming niet vooraf te bepalen is.

Afhankelijk van stormduur
In een bekendmating aan de scheepvaart staat dat de verificatiesluiting zal plaatsvinden tussen 15 oktober 2007 tot 15 april 2008 en dat de duur van de stremming volledig zal afhangen van de stormduur. 'In het belang van de mainport Rotterdam en haar gebruikers en het belang van een vrij beschikbare achterlandverbinding dient de duur van een dergelijke stremming zo minimaal mogelijk te zijn', aldus het CBRB. 'Wij hebben begrip voor het feit dat de waterkeringen onder stormcondities getest moeten worden. We maken ons zorgen en maken derhalve bezwaar tegen het feit dat de duur van de stremming niet vooraf te bepalen is.'

De eenmalige verificatiesluiting is volgens de bekendmaking aan de scheepvaart noodzakelijk omdat het testen van de keringen nog nooit onder echte stormcondities heeft plaatsgevonden. Bij een sluiting vna de stormvloedkeringen in de Nieuwe Waterweg en in het Hartelkanaal, zal tijdelijk een totale stremming van het doorgaande scheepvaartverkeer op de Nieuwe Waterweg en het Hartelkanaal van kracht zijn. De Hartelsluis is dan eveneens gestremd.

De datum van de stremming is niet vooraf te bepalen. 'Dit hangt af van een overschrijding van het sluitpeil. De sluitpeilen van de kering zullen voor deze eenmalige verificatiesluiting worden verlaagd. Vanzelfsprekend geldt dat bij een noordwester storm en hoge waterstanden de kans op een verificatiesluiting groter is', schrijft de havenmeester in de bekendmaking. 'De scheepvaart zal in een voorkomend geval hierover op een zo doelmatig mogelijke wijze via de bekende communicatiekanalen worden geïnformeerd.'

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.