Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Rijkswaterstaat op koers volgens vaarweggebruiker

20-11-2007

UTRECHT 20/11 - De grote meerderheid van 240 beroeps- en recreatieschippers zaterdag op de Spiegeldag in Utrecht vindt dat Rijkswaterstaat goed op koers ligt met het invullen van afspraken.

Bij de eerste spiegeldag, vorig jaar, zijn afspraken gemaakt over bereikbaarheid en beschikbaarheid van de vaarweg en de rol van Rijkswaterstaat als dienstverlener. Dit jaar stond de voortgang van de gemaakte afspraken centraal: ‘Liggen we op koers, of moeten we bakens verzetten’? Ook zijn er enkele belangrijke nieuwe afspraken gemaakt.

Als successen van Rijkswaterstaat werden genoemd: de actie ‘Varen op de IJssel doe je samen’, het op diepte brengen van de Waal en het vervangen van de deuren van de Irenesluis. Zaken die nog niet voldoende zijn opgelost, zijn de achterstand in het groot onderhoud en de problematiek rond de wacht- en overnachtings­plaatsen.

Veel gebruikers spraken hun waardering uit voor de dag en zijn blij dat ze op deze Spiegeldag hun mening kunnen geven. Rijkswaterstaat gaf ook aan hoe belangrijk het is om de gebruikers te horen.

Vorig jaar, op de eerste Spiegeldag, stonden de volgende vijf thema’s centraal: wacht- en overnachtingsplaatsen, vaarwegprofiel, informatievoorziening, veiligheid op het water en passagetijd van objecten en trajecten.

De Spiegeldag 2007 heeft drie belangrijke nieuwe afspraken opgeleverd:

  • Rijkswaterstaat gaat nog meer samenwerken met provincies, waterschappen en havenbedrijven om het groot onderhoud aan de vaarwegen beter af te stemmen en daarmee de hinder voor de gebruikers te beperken;
  • Rijkswaterstaat gaat volgend jaar stewards op de sluis werven die meer affiniteit hebben met de nautische sector. De gebruikers zullen meedenken over hoe Rijkswaterstaat dat het best kan doen;
  • Rijkswaterstaat gaat meer voorlichten over, en handhaven op de top-3 van ergernissen: recreatievaart die de verkeerde plaats op de vaarweg inneemt (zoals niet-stuurboordwal), beroepsvaart die de schroef aan laat in de sluis, en recreatievaart die geen rekening houdt met de dode hoek van de beroepsvaart.

Zie ook:

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.