Omstreeks 17.00 uur voer de tanker ter hoogte van Breukelen en was onderweg van Duisburg naar Amsterdam. In het vaartijdenboek zagen de agenten dat het schip op 3 december om 13.00 uur in Duisburg was aangekomen en dat de bemanning tot 24.00 uur die dag gerust had. Daarna was er niets meer ingevuld.
Uit informatie ingewonnen bij de laadplaats bleek dat door de bemanning geladen was van 19.00 tot 03.40 uur. Omdat het schip om 17.00 uur in Breukelen was bleek dat de bemanning nooit de voorgeschreven onafgebroken 8 uur genoten kon hebben.
De schipper verklaarde tegenover de politie dat de bemanning inderdaad maar een kleine twee uur had gerust. De schipper meerde zijn schip af aan het remmingwerk bij de Oranjesluizen in Amsterdam. Het schip moest tot 02.00 uur blijven liggen, maar omdat het schip geen tachograaf had kon het pas om 06.00 uur de vaart hervatten.