Home»Actueel & Opinie»Artikel

« Vorige artikelVolgende artikel »

Sponsorcontract tussen het Landelijk Veren Platform en SwetsODV getekend

18-12-2007

ROTTERDAM/DEVENTER 18/12 persbericht LVP -  Aan boord van m.p.s. Carpe Diem van Rederij Thuishaven te Deventer is op 18 december 2007 het sponsorcontract tussen het Landelijk Veren Platform (LVP) en SwetsODV getekend.

Foto Landelijk VerenplatformJan de Vries (SwetsODV) en Ben Brouwer (LVP) ondertekenen de sponsorovereenkomst. Foto: LVP. 

Pers en genodigden werden met een pontje naar de Carpe Diem gevaren, die door het hoge water op de Gelderse IJssel over land niet te bereiken was. Zonder veer geen verbinding, heel toepasselijk.
 
Met de winterzon op de ramen werd door de aanwezigen een glas champagne geheven op de overeenkomst. De voorzitter van het LVP, Ben Brouwer, vertelde kort de historie van de oprichting van het LVP, een samenwerkingsverband van de Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland (VEEON) en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). Verder bracht hij het belang van de veerdiensten naar voren.

Jan de Vries stelde als directeur van SwetsODV dat de hoeveelheid aan veerdiensten geleverd personeel door SwetsODV substantieel is. SwetsODV wil het LVP op diverse fronten van dienst zijn, zonder zich met het beleid te bemoeien. Duidelijk een win-win-situatie voor beide partijen. De gastvrijheid van de familie Scheers, die de Carpe Diem kosteloos ter beschikking stelde was hartverwarmend.
 
Het jaar 2007 is voor het LVP, als collectieve belangenbehartiger van de veerdiensten, mooi afgesloten.

Voor 2008 en de jaren daarna is een goede koers uitgezet.

SwetsODV levert nautisch personeel als brug- en sluiswachters, havenmeesters, kantonniers, pontschippers en verkeersoperators, kapiteins, schippers, stuurlieden, werktuigkundigen en matrozen. De hoeveelheid aan veerdiensten geleverd personeel is daarbij aanzienlijk.

Het LVP is opgericht als behartiger van de collectieve belangen van de Nederlandse veerdiensten. Het is een samenwerkingsverband van de Vereniging van Eigenaren en Exploitanten van Overzetveren in Nederland (VEEON) en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). Het LVP zal haar specifieke verenkennis inzetten op diverse terreinen. Voor meer informatie zie: www.landelijkverenplatform.nl

Het belang van de veerdiensten in Nederland is groot: Nederland telt circa 220 veren waarvan er circa 90 het hele jaar varen. Van de veren zijn 40% particulier eigendom en 60% in eigendom en exploitatie bij rijk, provincies en gemeenten. De werkgelegenheid op deze verenvloot, bestaande uit autoveren en fiets/voetveren bedraagt circa 1.000 FTE. Bij het stoppen van de zoete veerdiensten zou dit de gezamenlijke gebruikers 243 miljoen euro aan extra kilometers en reistijd kosten. Deze extra voertuigkilometers die dan jaarlijks worden afgelegd zorgen voor extra milieulasten en ongevallen. Het maatschappelijke belang van de veerdiensten gaat verder dan alleen verkeer en vervoer.

Toeristisch gezien vormen de veren gewaardeerde schakels binnen de toeristisch recreatieve infrastructuur. Veren vormen met fietsroutes een logisch geheel waardoor aantrekkelijke gebieden ontsloten kunnen worden wat een gunstig effect heeft op de toeristische bestedingen.

Schrijf een reactie

Je dient een Vaart account te hebben om te kunnen reageren. Klik hier om in te loggen of je aan te melden.




Reacties op dit artikel (0)

Er zijn nog geen reacties.