Zie ook:
Het aan de linkeroever afvarige koppelverband Carmel / Carmel II, geladen met sojameel onderweg van Roemenië naar Nederland, kreeg de zwaarste klappen. De Nederlandse schipper kon op eigen kracht de Bayer-steiger bereiken en vastmaken langszij een ander schip. Het geduwde schip Carmel II maakte zoveel water dat de kop in nog geen uur onder water lag. Met veel moeite kon de combinatie worden ontkoppeld. Het tweede schip dat bij de aanvaring betrokken was, het Zwitserse tankschip Piz Gloria geladen met 2195 ton kokosolie, kon aan de andere oever voor anker gaan. Het bakboord boeisel van de Piz Gloria en een klein deel van de kop liggen aan dek. Het derde schip, de met 2000 ton kerosine geladen Duitse tanker Bohemia, maakte een kilometer afvarig vast.
Onderzoek door de Wasserschutzpolizei wees uit dat het koppelverband uit z'n koers raakte en tegen boeg van de Bohemia klapte, waarna de achterop komende Piz Gloria ook de Bohemia raakte.