ROTTERDAM 19/2 - De Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt naar aanleiding van haar voorlopige onderzoek naar de gronding op zaterdag 2 februari van de 'ms Zhen Hua 10' nabij de Maasvlakte ter discussie of het schip voldoende motorvermogen had om bij zwaar weer windgevoelige kranen te vervoeren. Verder onderzoek hiernaar is volgens de inspectie noodzakelijk.
Achteraf bleek ook dat het schip te dicht tegen de kust voor anker lag. De kapitein koos hiervoor om bij slecht weer aanvaringen met andere schepen te voorkomen. Dit gaf hem echter weinig ruimte om nog adequaat te reageren nadat het anker bij zware wind en maximale golfhoogte in beweging kwam.
De bevindingen zijn overgebracht aan de Raad voor de Scheepvaart, de Chinese autoriteiten en de Chinese rederij. Aanbevolen wordt om de volgende keer onder deze bijzondere omstandigheden de schipper op te dragen al varende verder van de kust te blijven of het schip te laten escorteren door een sleepboot.
Het rapport is beschikbaar op de website van de inspectie www.ivw.nl (150 kB in PDF)
Vlotgetrokken
ROTTERDAM 5/2/08 - Het Chinese zware-ladingschip Zhen Hua 10 is tijdens het nachtelijk hoogtij vlot getrokken. Slepers van Smit kregen met hulp van het Duitse sleepbedrijf Harms het schip na bijna vier dagen weer vrij.
Dinsdagmiddag ligt het schip alsnog afgemeerd in de Rotterdamse haven. Foto © Danny Cornelissen / www.portpictures.nl
Zie ook:
Maandagavond werd alles op alles gezet. De wind zou gaan aantrekken in de loop van de nacht. Sleepbedrijf Smit wilde het vrachtschip daarom los hebben bij hoog water.
Van haar ankers
Het schip (IMO 7917410, 243.8 X 39.4 m.), varend onder de vlag van St. Vincent and Grenadines, is in de nacht van vrijdag op zaterdag vastgelopen op de Maasvlakte. Door de storm sloeg het rond twaalf uur van haar ankers, op de ankerplaats negen kilometer uit de kust, en dreef in twee uur tijd richting strand.
Het vlottrekken van het gestrande schip is maandagmiddag bij het wisselen van tij, van vloed naar eb, nog niet gelukt. De sleepboten doen ondanks dat het eb wordt nog een poging het schip vlot te trekken, aldus een woordvoerster van sleepbedrijf Smit. Het schip is inmiddels wel gedraaid met de boeg naar de zee. Het was de derde poging om het schip vlot te trekken.
Maandagmiddag is het schip gedraaid maar nog niet los. Foto © Danny Cornelissen / www.portpictures.nl
Smit probeerde zondagmiddag en 's nachts met drie sleepboten het schip van het strand te trekken. Beide pogingen moesten worden gestaakt omdat sleepkabels braken. 'Wij waren sterker dan de constructie van het schip', zei bergingsleider Bert Kamsteeg van Smit zondagmiddag op Radio 1. Er is een vierde sleepboot uit Duitsland onderweg. Die heeft net zo veel vermogen als de andere drie sleepboten bij elkaar.
Op YouTube geplaatste Journaal-beelden en strandopnamen van 'Enkhome', 3 februari 2008.
De Zhen Hua 10 is vanaf het uiterste zuidelijke punt van de Maasvlakte goed te zien. Veel kijkers hebben de actie zondag gevolgd. Zaterdag kwamen al zo'n honderd 'ramptoeristen' kijken.
De gezagvoerder van de Zhen Hua 10 heeft aangegeven dat de situatie stabiel is en dat de 33 bemanningsleden aan boord blijven. Aanvankelijk bestond de vrees dat het schip zou kapseizen. De storm bereikte vrijdagnacht een windkracht 10 met uitschieters naar een kracht 11. Met de hoge lading is het schip sterk windgevoelig.
Twee schepen van de KNRM, een reddingshelikopter van de Koninklijke Marine en sleepboten waren ter plaatse gegaan om hulp te bieden. Volgens de reddingsmaatschappij was het een zware klus om de 'Chinees' te bereiken met golven van zeven tot acht meter hoog.
Eerste aanblik zondagochtend. Foto © Danny Cornelissen / www.portpictures.nll
Het schip ligt nog deels in het water, maar muurvast op de bodem. Voor sleepboten is het te ondiep om het schip te kunnen vlottrekken. Zaterdagochtend rond 6 uur is een bergingsdeskundige naar het vaartuig gevlogen om een bergingsplan te maken. De KNRM verwacht dat het Chinese schip nog het hele weekeinde zal blijven liggen, net voor de kust bij de Maasvlakte.
Het vaartuig van kranenbouwer ZPMC uit Shanghai vervoert kranen voor containers. De kranen zijn volgens de opschriften bestemd voor terminals van APM (Euromax, Maasvlakte) en MSC Gate terminal in Bremerhaven.