Omstreeks 10.00 uur ging de Waterpolitie voor een controle op de vaar- en rusttijden aan boord van het duwstel. De twee duwbakken waren geladen met kunstmest en bestemd voor Terneuzen en Gent. Bij de controle zag de Waterpolitie in het vaartijdenboek dat het duwstel volgens de exploitatiewijze B voer waardoor het met de voorgeschreven bemanning 24 uur per dag mocht varen. De bemanning dient dan te bestaan uit twee schippers, een stuurman, een matroos, een lichtmatroos en een machinist of matroos-motordrijver. Bij controle aan boord bleek echter dat er slechts één schipper, een stuurman en een matroos aan boord was.
Tegen de schipper, een 62-jarige man uit Amsterdam, werd proces-verbaal opgemaakt. Omdat slechts de helft van de bemanning aan boord was kreeg hij ook het bevel de vaart te staken en pas te hervatten als de bemanning aan de regels voldeed. De schipper meerde zijn duwstel af bij de Westsluis.